Audioformáty získávají na popularitě i kvůli vysoké míře pozornosti posluchačů. Stále více inzerentů proto hledá cesty k reklamním investicím do podcastů, kterých jsou v ČR už tisíce.
Podcasty útočí na posluchače v poslední době odevšad. Zatímco v roce 2019 vzniklo v Česku asi 500 tematických podcastů, další rok už to bylo přes tisícovku a jejich počet se dále strmě zvyšuje. Vedle mediálních domů se etablovaly také ve firmách, kde se využívají nejčastěji pro interní účely nebo na placených platformách typu Gazetisto či Pickey. Například podcast Studia N má za tři roky existence deset milionů stažení. S rostoucím počtem posluchačů se zvyšuje i základna lidí vhodných pro cílení v rámci média, které zprostředkovává vyšší znalost značky než jiné mediatypy. A značky se začínají po reklamě v podcastech poohlížet stále více. zábava, vzdělávání i byznys.
Zábava, vzdělávání i byznys
V Česku patří mezi největší platformy podcasty.cz a Youradio Talk. „Na platformě podcasty.cz máme 565 podcastů a týdně projeví zájem o spolupráci průměrně deset nových tvůrců. Nejposlouchanější jsou zpravodajské podcasty a rozhovory. Z naší dílny například 5:59, Ptám se já, Vlevo dole. Mimo naši tvorbu Press klub, Ranní host, Dopolední host, Interview Martina Kováře, Studio N,“ vyjmenovává manažer videoreklamy Seznam.cz Petr Daneš. Podle obchodního ředitele Seznamu Tomáše Búřila zájem o podcastovou reklamu roste meziročně o více než sto procent. „Dokonce by se dalo říct, že poptávka skoro převyšuje nabídku, a to i přes kombinovaný prodej s rádiovou reklamou,“ uvedl Búřil.
Bariérou často bývá stále oddělené vnímání podcastů a rádia.
„Nazýváme proto tento prostor Seznam Audio — s velkým zásahem na bonitní klientelu. Podcasty nejen sami vyrábíme, ale distribuujeme i podcasty partnerů. V nejbližší době se mohou posluchači těšit na integraci této platformy do mobilní aplikace Seznam, kterou používají stovky tisíc uživatelů denně,“ popisuje Tomáš Búřil.
Youradio Talk se zaměřuje především na české podcasty, i když v nabídce se najdou samozřejmě i slovenské. „V současné době máme něco kolem dvou tisíc podcastů, přitom ještě před rokem jich bylo jen něco přes tisíc. Obrovský nárůst byl způsoben jednak celkově rostoucím trendem audia a pak také pandemií. Největší nárůst zájmu o podcasty je mezi mladšími posluchači, kteří se chtějí nejen bavit, ale i vzdělávat,“ popisuje Iva Pavlousková, PR brand manažerka skupiny Active Group, pod niž Youradio Talk spadá. Nejvíce podcastů je v segmentech: společnost, osobní rozvoj, byznys, kultura, zábava a věda a technika.
Inzerenty podle Pavlouskové čím dále více zajímají podcasty nejen ve formě spotů. Přitahuje je i možnost produkce vlastních podcastů, které mohou využít pro marketingové účely. „V podstatě to lze přirovnat k profilu na sociálních sítích, kde oslovujete své odběratele a nabízíte jim obsah. Podcasty umožnují oproti sociálním sítím více svobody, obsah nikdo necenzuruje a také můžete svým odběratelům předat více informací. Každoročně se daří přesvědčovat čím dál více klientů, aby nějakou formou do podcastingu investovali,“ popisuje Pavlousková s tím, že jde stále vzhledem k počtu posluchačů o menší mediatyp. Největší bariérou je často nutnost řešit reklamu individuálně s tvůrci, podobně jako tomu bývá v influencer marketingu. Řešením je oslovení určitého segmentu napříč více podcasty programatickými audiospoty, což platforma umožňuje.
Youradio Talk se také rozšiřuje o další audiotypy, jako jsou audioknihy, e‑learning, přednášky. „Připravujeme manažery pro podcastery, kde budou poté schopni monetizovat svůj podcast na naší platformě, ať už pomocí audiospotů, které se přehrají před jejich podcastem, nebo formou nabídky předplatného pro posluchače,“ dodává Pavlousková.
V uplynulých týdnech spustilo Spotify v Česku a v Polsku možnost cílit díky algoritmu Spotify Streaming Intelligence reklamu na uživatele podle kategorií podcastů. „Lze si vybrat z publik, která poslouchají zpravodajské podcasty, podcasty o vědě, nebo publikum, které se zajímá o byznys,“ uvedl Oldřich Kratochvíl z Httpool. Tuzemské publikum má podle něj největší zájem o podcasty věnované umění a kultuře, následuje vzdělávání — historie, cizí jazyky, psychologie, zdraví, ale také pořady věnované seberozvoji. Velmi populární jsou rovněž podcasty s tematikou byznysu. Kratochvíl doporučuje využít k propagaci podcastů audioformát v kombinaci s bannery, to podle něj funguje nejlépe.
Celé téma si můžete přečíst v aktuálním vydání MAM 26/2022, které vyšlo v pondělí 27. června.