Udržitelná témata i přístupy značek jsou pro Čechy stále důležité, firmy ale nyní musejí o CSR aktivitách více přemýšlet.
Boj s covidem téměř plynule přešel do nové reality rostoucích cen a bezpečnostních obav. Přestože médii i každodenní realitou Čechů v posledních měsících hýbe řada palčivých témat, udržitelnost a společenská odpovědnost firem se z povědomí nevytrácejí.
Zákazníci od firem společenskou odpovědnost a udržitelnost stále více očekávají, ale ne vždy jejich aktivitám a proklamacím věří. Čemu by se tedy měly firmy věnovat a jak o svém snažení informovat, aby se to příznivě odrazilo na jejich pozici a celkovém vnímání v očích zákazníků?
- Zaměřte se na témata relevantní pro váš byznys
- Demonstrujte přínos pro zákazníka
- Buďte proaktivní
- Držte se dlouhodobé strategie, ukazujte cestu ve Vašem oboru
- Komunikujte jednoduše a vhodnými kanály
V následujícícím článku se budeme věnovat každému bodu jednotlivě.
Relevantní témata
Společenskou odpovědnost firem si Češi nejčastěji spojují s pomocí nebo zmírňováním dopadu fungování firem v oblasti ekologie a společnosti. Zásadní ale je uvědomit si, že pro každý obor je relevantní, a tudíž i uvěřitelné, jiné téma. Průmysl, stavebnictví nebo energetika mají nesporný měřitelný dopad na životní prostředí ve svém okolí a měly by se tedy soustředit zejména na jeho zmírnění skrze šetrné nakládání s přírodními zdroji nebo zavádění ekologičtějších technologií.
Naopak firmy působící ve službách zdánlivě přírodu nijak nepoškozují a veřejnost tedy očekává, že se jejich CSR aktivity zaměří spíše na pravdivou komunikaci se zákazníky, podporu znevýhodněných skupin, usnadňování života skrze moderní technologie či na oblast vzdělávání. Společnou prioritou napříč obory je pak férovost k vlastním zaměstnancům, která se letos poprvé dostala na špici požadavků, které Češi na firmy kladou. Je proto klíčové vybrat si oblast, které se chcete dlouhodobě věnovat, vytknout si hmatatelné cíle a o svých aktivitách informovat.
Přínos pro zákazníka
Devět z deseti Čechů si uvědomuje důležitost tématu udržitelnosti a chce se chovat udržitelně. Většina z nich však není připravena si za zboží běžné spotřeby výrazně připlácet nebo zásadně měnit své zvyky a omezovat pohodlí. „V posledních měsících vidíme velký rozpor mezi tím, jak citlivě lidé vnímají odpovědnost firem například ve vztahu k Ukrajině a jejich menší schopností akceptovat vyšší ceny častokrát spojené s udržitelnými produkty,“ říká Tereza Horáková, associate directorka ve společnosti Ipsos, která se tématem CSR a reputace firem dlouhodobě zabývá. Chcete‑li tedy podpořit své zákazníky v odpovědném chování, je namístě přemýšlet nad tím, jak jim tuto volbu usnadnit a hledat cesty, jak zkombinovat udržitelnost s okamžitým ekonomickým dopadem.
Celý text najdete v aktuálním vydání Marketing & Media 24/2022.
Bedýnky ovoce a zeleniny v Lidlu jsou vzorem CSR aktivity s ekonomickým přínosem pro zákazníka. Značka dentální hygieny Nothing Wasted je zase příkladem průkopníka v kategorii, který hledá a určuje budoucí směr.