Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Konec nevyžádaného telemarketingu, call centra nemohou volat bez souhlasu

Od 1. července platí novela zákona o elektronických komunikacích, která zavádí takzvaný opt-in model. Firmy budou muset dokládat udělený souhlas.

Rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích, která nad rámec evropského kodexu pro elektronické komunikace doplnila body související s marketingem po telefonu, vstoupila v platnost již se začátkem roku. S červnem ale končí přechodné období, během kterého měli poskytovatelé telekomunikačních služeb čas změny zavést. Od 1. července už tedy nemusejí spotřebitelé aktivně vyjadřovat nesouhlas s obtěžováním marketingovými hovory. Aby zákazník telemarketingové nabídky dostával, musí majitel každého čísla svému operátorovi aktivně vyjádřit souhlas.

„Sami vnímáme, že oblast telemarketingu je často kontaminována nevýhodnými nabídkami či dokonce nevhodnými prodejními praktikami – na našich zákaznických linkách jsme často museli řešit nekalá jednání a pomáhat zákazníkům zbavit se nechtěných nabídek,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart, a dodal: „Kultivaci telemarketingového trhu proto jednoznačně vnímáme jako prioritu.“

Reklama
Know

Už loni Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) uvedla, že kvůli novele hrozí zánik až třetiny českých call center.

Jak Conectart uvádí v tiskové zprávě, existují u provozovatelů call center obavy, že novela zákona negativně dopadne i na seriózní prodejce s výhodnými nabídkami. Zákazníci se o nich prý nedozvědí, pokud se aktivně nezaregistrují do seznamů, které telemarketing umožní. Změna se pak podle Conectartu dotkne i call center, která pro své klienty zajišťují pasivní hovory například prostřednictvím infolinek. „Operátoři z péče o zákazníky se budou muset časem přeorientovat více na prodej a naučit se prodávat nové služby a produkty i během příchozího hovoru. Dokonce jsme již na našem školícím oddělení zaznamenali zvýšenou poptávku právě po školeních pro operátory z infolinek. Očekáváme ale, že se v následujících měsících rozhodne část firem své call centrum zcela vyčlenit k externímu dodavateli,“ doplnil Studnička.

Novela ukončuje i možnost volat lidem na základě systému náhodně vygenerovaných čísel. Červenec na druhou stranu nepřinese úplný konec nevyžádaných hovorů. I nadále mohou firmy kontaktovat své stálé zákazníky se speciálními nabídkami. Jde například o mobilní operátory, banky a další podobné společnosti. Podle serveru Aktuálně se zákaz nevztahuje ani na hovory za účelem výzkumu trhu, které se nepovažují za marketing.

Spotřebitelé si rovněž budou muset stále dávat pozor, s čím vyjadřují souhlas i při telefonických hovorech. „Spotřebitelé by měli být obezřetní a šetřit v hovoru s neznámými osobami se slovy ‚ano, souhlasím‘ nebo ‚přijímám‘. To platí zcela obecně, stále lze po telefonu platně uzavřít smlouvu se spotřebitelem,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, pro server Novinky.

Případné stížnosti na porušení pravidel budou nadále řešit Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ).

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)