Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

COOP otevírá v Českém Krumlově další automatickou prodejnu

Síť COOP pokračuje v otevírání automatických prodejen, kde lze nakupovat 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Druhá se otevřela v Českém Krumlově a tentokrát jde o obchod, kde zákazníci mohou nakoupit i maso či třeba si vybírat z široké nabídky ovoce a zeleniny. Pro nakupující tak nebude už problém pořídit si kompletní rodinný nákup v jimi zvoleném čase a bez front.

Zatímco historicky první automatická prodejna v České republice otevřená sítí COOP v březnu ve Strakonicích je malým městským obchodem, který využívají zákazníci k menším nákupů, krumlovská prodejna je z pohledu velikosti standardní samoobsluhou. Zákazníci si tak budou moci vybírat z daleko širší nabídky zboží, která zahrnuje více než čtyři tisíce položek.

Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu sítě COOP, se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. „Chceme testovat automatický provoz v různých formátech a na různých místech. Naše další automatické prodejny se tak mohou příště objevit například u průmyslových areálů, nebo třeba také na venkově, kde se standardní obchod neuživí,“ doplňuje Lukáš Němčík. Automatické prodejny COOP budou obecně fungovat v hybridním režimu, v praxi tedy v nich bude během standardní otevírací doby vždy k dispozici personál.

Reklama
MMcite

Prodejna v Českém Krumlově je na hranici historického centra a zároveň v blízkosti řady administrativních budov a firem. Pro obyvatele města, zaměstnance firem i tuzemské turisty tak nabídne časově flexibilní a rychlý nákupu bez složitého cestování. „Udržet delší otevírací dobu je s ohledem na mzdové náklady komplikované, zároveň však víme, že části zákazníků standardní otevírací doba nestačí, automatický prodej je řešením celé situace,“ vysvětluje Lukáš Němčík.

Z dosavadních statistik automatického prodeje plyne, že lidé si v něm nejčastěji chodí nakupovat do půlnoci a o volných dnech a oproti běžným nákupům více nakupují alkohol, sladkosti a další pochutiny. V návaznosti na zkušenosti ze Strakonic proto krumlovská prodejna bude nabízet i širší škálu prémiového alkoholu a také specializovanou sekci vín.

Prodejna prošla částečnou rekonstrukcí, v rámci které byly také instalovány technologie snižující energetickou náročnost. Například prodejna je nyní částečně vytápěna díky systému rekuperace teplem z kompresorů a v prodejně jsou též instalovány úsporné chladící vitríny. Celkově prodejna funguje jako centrum služeb, protože jsou u ní instalovány výdejní boxy, bankomat, či třeba automat na kávu.

Zákazníci nemají s nákupem bez personálu problém

Automatický prodej je stále ve fázi testování, nicméně první zkušenosti s jeho provozem jsou pozitivní, v strakonickém obchodě již zákazníci uskutečnili tisíce nákupů.  Čísla tak ukazují, že zákazníci si na systém nákupu zvykli velmi rychle.

Aby zákazníci mohli nakoupit v automatickém režimu musí mít bankovní identitu a staženou speciální aplikaci. Samotná platba pak probíhá prostřednictvím běžné samoobslužné pokladny. Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu pod kompletním dohledem kamerového sytému napojeného na pult centrální ochrany. Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit s vzdálenou ostrahou. „Doposud jsme však nezaznamenali žádné technické problémy a dokonce ani případy krádeží či vandalismu. Stejně tak nebylo zatím využito ani připojení prodejny na pult centrální ochrany,“ komentuje zkušenosti Lukáš Němčík. Pod brandem COOP se již chystají k otevření další prodejny tohoto druhu a aktuálně připravuje automatický obchod Konzum v Ústí nad Orlicí.

Bankovní identita spolehlivě identifikuje zákazníka

Bankovní identitu (BankID) ve spolupráci se státem podporuje sdružení největších bank působících na českém trhu. Z pohledu automatických prodejen je důležité, že díky bankovní identitě lze jednoduše a spolehlivě identifikovat zákazníka. Díky této digitální občance se také výrazně zjednodušuje komunikace s úřady či využívání různých digitálních služeb u soukromých společností, kde je třeba prokazovat totožnost. Dnes má bankovní identitu prakticky každý, kdo využívá internetové bankovnictví. V roce 2021 využilo službu více než 700 000 uživatelů.  

Automatické obchody díky ní také „poznají“ zákazníky mladší 18 let a těm neumožňují nákup v automatickém režimu, aby si nemohli nakoupit alkohol či tabákové výrobky.

„Na základě zkušeností se sítí COOP nyní chceme bankovní identitu využít k rychlému potvrzení věku zákazníka při prodeji alkoholu nebo cigaret i v běžném provozu. Místo prokazování se občanským průkazem bude do budoucna stačit mobilní telefon. Podle provozovatelů restaurací či obchodníků má řada zákazníků – a částečně právem – problém někomu ukazovat svůj občanský průkaz, kde je mnoho osobních údajů. Bankovní identita může posloužit jako jakási digitální občanka, kdy uživatel nasdílí pouze ty údaje, která jsou v daném případě nezbytné, tedy dosažení věku osmnácti let ,“ vysvětluje Marek Růžička, ředitel společnosti Bankovní identita. Další potenciál má služba i pro on-line nákupy, u kterých lze podobně jako u fyzického nákupu identifikovat nezletilé zákazníky.

Systém automatického nákupu používaný v síti COOP je tuzemský vynález

Za samotným vznikem systému pro automatický nákup stojí firma Knowinstore.Podle jejího výkonného ředitele, Pavla Kozlera, je masivní nástup digitalizace v obchodě jenom otázkou času.

„Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v takových zemích jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžnou věcí. Velký rozvoj lze registrovat také ve skandinávských zemích nebo západní Evropě. Pečlivě sledujeme současné trendy v maloobchodu a ty nejlepší příklady ze zahraničí se snažíme přenášet do České republiky. Aktivně propojujeme dva světy – vývojářské společnosti a tradiční retailové sítě. V tomto případě jsme nasadili vlastní inovativní řešení, které je nejen efektivní, ale také finančně dostupné. Proto je dobře využitelné i v českých podmínkách,“ představuje model automatického prodeje Pavel Kozler.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu