V panelové diskuzi na New Food Foru, které proběhlo v úterý 12. dubna a uspořádala je organizace ProVeg, se zástupci předních řetězců shodli, že plánují rozšířit rostlinné řady o další produkty, nové privátní značky i výrobky externích dodavatelů. Cenu chtějí udržet „dostupnou“.
Švédská nábytkářská IKEA, která možná překvapivě patří mezi deset největších globálních výrobců potravin, se chystá k rostlinné variantě oblíbených masových kuliček přidat i rostlinný hot dog. „Už teď mohu říci, že chystáme i řadu nemléčných nápojů. Bude se jednat o ovesný nápoj jako náhražku mléka a čokoládový nápoj,“ uvedla Barbora Geršlová manažerka udržitelnost IKEA.
„Budeme rozšiřovat jak rostlinné, tak klimaticky neutrální řady našich produktů. Opravdu registrujeme velký zájem spotřebitelů. U nás jsou hodně populární třeba rostlinné pomazánky,“ řekl Tomáš Myler, mluvčí Lidlu. Klimatická řada potravin Lidlu se jmenuje Vemondo.
V Albertu se zase pod značku Nature’s Promise počítají rostlinné i bio produkty. „V aplikaci Můj Albert dáváme zákazníkům extra body za nákup rostlinných produktů, máme rostlinné i bio týdny,“ uvedla Anna Malenová manažerka kvality privátních značek Albertu. O značku Nature’s Promise Veggie je podle ní rostoucí zájem a zvyšuje se i její podíl na celé řadě, aktuálně je na deseti procentech. „Pro grilovací sezonu teď chystáme kompletní sortiment v rostlinné variantě, dále také nějaká hotová jídla i pomazánky. Zkoušíme všechno možné, některé věci nejsou úspěšné, ale je to i edukaci zákazníků. Třeba i s pomocí ochutnávek,“ podělila se o zkušenosti.
Nákupčí Tesco Adéla Kovková připomněla, že řetězec loni rozšířil sortiment o rostlinnou řadu Tesco Plant Chef. „Loni jsme představili deset nových rostlinných produktů. Máme i náhražku rybích prstů,“ uvedla s tím, že řetězec neustále do kategorie přidává další a další novinky.
Zástupci předních obchodníků se také shodli, že aktuální inflace citelně zasáhne marže u rostlinných a udržitelných výrobků. Sdělili také, že se budou snažit cenovou hladinu udržet pro zákazníky dostupnou. „Pro nás je to velmi složitá situace udržet v kontextu inflace atraktivitu těchto výrobků pro spotřebitele,“ připustila například Anna Malenová.
„Rostlinná varianty by nikdy neměla být dražší než ta živočišná, a to i na úkor naší marže,“ zdůraznila Geršlová z IKEA.