Výdaje do in-store komunikace se rok od roku zvyšují, za poslední čtyři roky došlo k jejich navýšení o 20 procent, uvádí nová studie POPAI CE a Nielsen Admosphere.
Průměrný rozpočet na marketing v rámci vzorku respondentů průzkumu činil jak v roce 2020, tak 2021 přibližně 9 milionů korun (čistá suma). Více než polovina (55 %) dotázaných uvedla, že v jejich marketingovém mixu je v různé míře zařazena také in-store komunikace, a průzkum dále ukázal, že její podíl v rozpočtu zde dosahuje průměrně čtvrtiny (v celém vzorku pak 15 %).
S ohledem na další faktory učinila Nielsen Admospere odhad, že podíl in-store komunikace na celkovém marketingovém mixu se pohybnuje mezi pěti až deseti procenty. Tento podíl pak agentura představuje sumou 8,7 miliardy korun za rok 2020 a téměř 10 miliardami korun za loňský rok (vše NET).
Pokud respondenti uváděli, že in-store komunikaci nevyužívají, pak nejčastějším důvodem pro její nevyužívání v marketingové komunikaci daného zadavatele je nevhodnost tohoto druhu komunikace pro produkt. Velkým konkurentem je pak internet, který část zadavatelů preferuje před in-store komunikací.
Pokud jde o rozdělení výdajů do jednotlivých složek in-store komunikace, dle vyjádření respondentů je nejdražší položkou, která činí téměř polovinu výdajů do in-store komunikace, umístění nosičů. Naopak nejmenší podíl je alokován na výrobu.
Naprostá většina in-store materiálů (84 %), která je v České republice našimi respondenty používána, je vyrobena v tuzemsku.
Průzkum také ukázal, že nejvíce jsou in-store komunikační nástroje nasazeny ve vlastních prodejnách a provozovnách samotných respondentů, dále v hypermarketech, supermarketech a v malých lokálních prodejnách.
K produktovým kategoriím, pro které byly in-store realizace nejčastěji využity, patří kosmetika a drogistické zboží, nápoje, oblečení, textil, obuv, potraviny a farmaceutické přípravky.
Podlahové prostředky (34 %) a regálové prostředky (26 %) patří k in-store mediím, které respondenti uvedli jako nejvíce používané. Digitální in-store prostředky používá více než pětina dotázaných marketingových pracovníků. U tohoto typu media konkrétně převažuje digital signage (56 %)
a zákaznické aplikace (48 %).
Informace o průzkumu:
Průzkum byl realizován agentiurou Nielsen Admosphere v období roků 2021 a 2022. Probíhal prostřednictvím internetového sběru (CAWI) na vzorku 76 respondentů – zástupců retailu a dodavatelů značkových výrobků, kdy byli osloveni manažeři zodpovědní za investice do marketingové komunikace.
Průzkum zjišťoval, jaká je míra využití prostředků in-store komunikace v marketingovém mixu, jaký je podíl výdajů do in-store komunikace na celkových výdajích do marketingové komunikace, kde jsou nejvíce in-store prostředky nasazeny z hlediska typu prodejen i z hlediska produktových kategorií apod.