Danone posiluje „plant‑based“ kategorii v čele s Alpro. Nalákat více zákazníků, i cenou, má novinka Gou!. Zároveň Danone převzala doposud samostatně stojící společnost Nutricia. Nyní se podle CEO Mariána Jánoše chystá na další růst.
Společnost prochází změnami. Co je jejich hlavním záměrem?
Cílem změn a transformace, kterou jsme právě dokončili, je v podstatě vytvoření jednodušší a efektivnější organizace, která bude umět rychleji a flexibilněji, možná i agilněji, reagovat na lokální potřeby zákazníků. Cílem je samozřejmě akcelerace růstu. Více strategických rozhodnutí se bude dělat na lokální úrovni právě proto, že tato úroveň je blíže trhu a potřebám zákazníků.
Co bylo hlavním impulzem? Těžkopádnost rozhodování?
Spíše se jednalo o rozpoznání ještě většího potenciálu růstu, který vzejde právě z větší flexibility a znalosti lokálního trhu. Celá transformace měla interní název „Local First“, což vypovídá o jejím primárním cíli.
Obnášelo to i personální škrty. Kde jinde se ještě díky změně naleznou úspory?
Co se týká celkových benefitů, máme teď silnější lokální pozici vůči partnerům a dodavatelům. Druhou výhodou jsou synergie, kterých dosáhneme sloučením. Příkladem může být výběr jednoho logistického partnera. V rámci transformace došlo i k nějakým personálním změnám, to je pravda, ale hodně kolegů našlo uplatnění v nové struktuře.
Jak se transformace promítne do produktové strategie? Budete například více akcentovat rostlinné výrobky, protože segmentu se obecně daří?
V důrazu na inovace a rozvoj značek se nic nemění. Stále máme portfolio, které chceme dále rozvíjet. Transformace nám dá lepší možnost některé receptury více přizpůsobit lokálnímu spotřebiteli. „Plant‑based“ portfolio krásně roste a bude růst i v následujících letech spolu s celou kategorií. Letos plánujeme velmi zajímavé inovace, které od druhého čtvrtletí boudou vidět i na trhu.
O jaké inovace se jedná?
Budeme rozšiřovat produktovou řadu. V rámci rostlinné kategorie, kde působíme, máme nápoje, to je největší část, pak jogurty, dezerty, smetany a také máme zmrzliny nebo kávu. A zvažujeme i další možnosti, jak spotřebiteli přinést alternativu. Nemohu zatím sdělit detaily, ale tento rok bude velmi
důležitý pro Alpro.
Je známo, že kategorii dominují rostlinné nápoje. Jak jsou na tom další výrobky?
Nápojům, respektive alternativám k mléku patří opravdu tři čtvrtiny trhu. Nápojový trh ročně roste o více než 20 procent a my rosteme ještě více. Ty další dvě kategorie, jogurty a dezerty, rostou ještě rychleji než o 20 procent, protože rostou z nižší báze.
Jak se rostlinné výrobky podílejí na vašem portfoliu?
V současnosti je to jeho poměrně menší část, Alpro má nějakých 12 až 13 procent celkového portfolia. Vzhledem k očekávanému růstu kategorie se ale bude podíl postupně zvyšovat. Ostatní produkty jako jsou mléčné výrobky a dětská výživa tolik v následujících letech neporostou, takže logicky se podíl bude posouvat ve prospěch „plant‑based“ produktů.
Segment bude nadále reprezentovat především značka Alpro, nebo i další?
Co se týká „plant‑based“ značek, tak zásadní je Alpro a i do budoucna bude naší nosnou značkou. V portfoliu máme i další dvě. Provamel, což je organická bio řada, a přede dvěma týdny jsme uvedli další značku Gou!. V těchto dnech bude už vidět v regálech obchodů. Pod touto značkou uvádíme nápoje cílící na spotřebitele, kteří nechtějí nebo si nemohou dovolit dražší výrobky, jako Alpro.
Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním čísle MAM.