Když je úspěch celistvé futuristické HR komunikace založen nejen na moderních technologiích, ale i na několika dnech a nocích sváření, řezání, lepení…
Komunikace personálního oddělení Škody Auto je specifická svou šíří zásahu. Kromě jiných se pochopitelně stará i o nábor nových zaměstnanců a konzistence takové komunikace napříč výrazně odlišnými odvětvími (nákup, technický vývoj, IT, dělnické pozice atp.) nesmí být brána na lehkou váhu.
Právě pro HR oddělení Škody Auto připravuje agentura Etnetera Motion již několik let náborové kampaně pro různá oddělení. Všechny byly kreativně zajímavé, nicméně navzájem od sebe velice odlišné, což komunikaci tříštilo. Součástí briefu klienta tedy bylo i její zastřešení a sjednocení, a tak začal vznikat ucelený koncept zaměstnavatelského (employer) brandingu. Naše role byla:
- strategie
- idea making
- copywriting
- art lead & direction
- account management
- project management
- art craft
Výzva a přístup
Výzvou pro nás bylo uchopit celou komunikaci oddělení, dát jí vlastní vizuální tvář a zastřešit dostatečně silnou myšlenkou, která bude schopna pokrýt veškeré potřeby interní a externí komunikace.
S trochou nadsázky jsme tedy vytvořili novou tvář HR, díky které se bude oddělení prezentovat konzistentní a moderní formou.
Společně s klientem jsme definovali komunikační priority vycházející z DNA celého brandu. Škoda Auto je moderní technologickou firmou, která má mnohé co nabídnout a to i lidem mimo automotive segment. Na základě výzkumů s Behavio Labs jsme definovali persony a postavili komunikační strategii.
V rámci konzistence komunikace a návaznosti na produktovou komunikaci značky jsme v prvním kroku vytvořili unikátní přesah grafické identity přímo pro Škodu Kariéra.
Obraz jako kompozice dovedností a technologií
„Díky spolupráci s Etnetera Motion se nám společně podařilo dosáhnout vytčeného cíle, kterým byl ucelený koncept ‚employer brandingu‘. Abstraktní, avšak srozumitelnou formou se nám podařilo nasměrovat vnímání Škody Auto jako technologické společnosti a zaujmout kandidáty, kteří by o automotive dříve neuvažovali,“ uvedl Tomáš Geist, který má ve Škodě Auto na starosti employer branding a spolupráci se školami.
Jádrem celé strategie je kreativní komunikační koncept, kterému říkáme Obraz budoucnosti. Jak již název napovídá, celý koncept se točí kolem motivu obrazu jako uměleckého díla, který pro nás vytvořil platformu poskytující dostatečnou možnost do kampaně zakomponovat všechny požadované zaměstnanecké role a technologie.
Bylo třeba přijít s řešením, jak Obraz budoucnosti vizualizovat. Na stole byl nespočet možností, včetně 3D zpracování. Nakonec jsme se s klientem rozhodli pro analogovou verzi, a tedy tvorbu skutečného „uměleckého díla“. Kreativní idea obrazu budoucnosti vznikla ze spolupráce Škody Auto a UMPRUM. Samotnou tvorbu obrazu jsme zastřešovali sami.
Dostali jsme se tak jako agentura poměrně netradičně přímo k tvorbě hlavní rekvizity. V krátkém čase jsme přišli s řešením, které bylo funkční a zároveň vizuálně působivé. Rozběhla se tvorba multimediálního uměleckého díla, ke které jsme doslova přiložili ruku.
Navázali jsme spojení s umělci Simonou Krausovou a Petrem Vaňkem, kteří přišli s řemeslným plánem, jak naši představu a grafické návrhy přetavit do reálného světa. Dny a noci sváření, řezání, lepení, leštění a barvení materiálů jsem nakonec trávil nad tvorbou obrazu spolu s oběma umělci i já sám (pozn. red.: autor textu David Michálek, creative director projektu, který současně působí jako creative lead agentury Etnetera Motion). Obraz jsme následně „obarvili“ výkonnou projekcí a výsledek celého počínání je pak vidět v hlavních televizních a online spotech.
Následnou produkci zaštítila produkční společnost Cinq a fotograf Dan Vojtěch. Vznikla 360stupňová kampaň, která představuje Škodu Auto jako moderní technologickou firmu, kde najde uplatnění široké spektrum profesí.
Výsledky
V druhé polovině roku 2021 byla oficiálně spuštěna první část kampaně, která se soustředila jak na povědomí (awareness), tak na nábor (hiring) specifických pozic. Z výzkumů po skončení kampaně vyplývá, že se nám již v této fázi povedlo posílit vnímání Škody Auto jako zaměstnavatele s orientací na budoucnost, který přes své technologické základy zároveň nezapomíná, že jeho síla je v lidech.