Agentury tvoří kampaně na podporu země, firmy a média jim přenechávají prostor. Nejen byznys posílá finance a pomáhá uprchlíkům, částky u sbírek rostou.
Ještě před začátkem Putinovy invaze na Ukrajinu jsme v MAMu oslovovali ukrajinské agentury, aby českým kolegům přiblížili napjatou situaci v zemi a možnosti pomoci. Po vpádu ruské armády do země a dalším vyostřování válečného konfliktu jejich odpovědi ustaly. Ve středu 2. února odpoledne se ozval Serhiy Uryn, CEO a řídící partner McCann Kyiv. Několik posledních dní totiž nebyl u e-mailu, protože dostával do bezpečí v zahraničí svou rodinu a po návratu od hranic řešil ohrožené únorové mzdy pro zaměstnance agentury.
„Z většiny pracujeme na pro bono kampaních týkajících se války. Cílíme s nimi na skupiny v Rusku a Bělorusku s apelem na ukončení války,“ přiblížil Uryn aktuální náplň práce, kterou se prolíná snaha o kontaktování všech členů týmu McCann Kyiv o 140 lidech. Někteří se neozývají.
Pokusili jsme se mu alespoň přiblížit, jak se Česko, místní agentury, podniky a lidé snaží pomoci. „Nemohu se ubránit dojetí, když dostávám podobné zprávy i ze světa. Tohle je pomoc, v kterou jsme doufali od roku 2014. Čas nadešel. Teď se tady tvoří historie,“ odpověděl.
Snahy o podporu Ukrajiny neustávají, přinášíme alespoň krátký přehled některých z nich:
Úterní benefiční koncert pro Ukrajinu, který na Václavském náměstí uspořádala Česká televize, přenášela ho TV Nova a na svých sítích řada dalších médií, přinesl do sbírky prostřednictvím DMS přes 22 milionů korun a 138 milionů prostřednictvím darů na účty.
Vysoké částky poskytují i firmy a skupiny, ať už jde o společnosti Ondřeje Tomka, Pavla Tykače, nadací Karel Komárek Family Foundation, The Kellner Family Foundation, Tipsport či Pale Fire Capital, která s pomocí přišla jako jedna z prvních, nebo celou řadu dalších firem.
Například Česká spořitelna pak vlastní pomoc doprovodila kampaní na sbírku pro Ukrajinu od Paměti národa, která v TV nahrazuje spoty původně plánované na březen. Kampaň vznikla během šesti dní pod vedením Terezy Svěrákové a Tomáše Dvořáka z agentury OAK ve spolupráci s agenturou VMLY&R.
Vedle toho, že agentury samy přispívají finančně či se jinak angažují v podpoře Ukrajiny, vznikají pod taktovkou Asociace komunikačních agentur i kampaně k aktuální situaci. Jedna například ve spolupráci s influencery bojuje proti šíření dezinformací.
Další vzniká ve spolupráci s organizací Česko.Digital a uskupením Stojíme za Ukrajinou a pomáhá upozorňovat na rozcestník ověřených možností pro podporu země odolávající invazi. Zároveň postupně přibývá médií, jež pro ni vyčleňují inzertní prostor i klientů, kteří ji přenechávají ten svůj.
Média pak rovněž rozšiřují prostor pro informování o dění v souvislosti s invazí na Ukrajinu nebo rovnou zahajují vysílání v Ukrajinštině, jako to udělal Český rozhlas.