Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Síť lékáren Dr.Max obhájila loňský titul absolutního vítěze Obchodníka roku

Absolutním vítězem Mastercard Obchodník roku 2021 se stala řetězec lékáren Dr.Max. Vítězi sortimentních kategorií jsou Alza.cz, Bonprix, Datart, Decathlon, Deichmann, dm drogerie markt, Dráčik, Dr.Max, IKEA, Knihy Dobrovský, Lidl, OBI a Tank ONO. Cenu veřejnosti získal Lidl.

„Výsledky ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 vycházející z reprezentativního průzkumu mezi zákazníky přináší několik změn na prvních místech. Vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou se stal Datart, který tak na druhé místo s velmi těsným výsledkem posunul vítěze pěti předchozích ročníků společnost Alza.cz. Nováčkem na stupni vítězů je společnost Bonprix, která obsadila první příčku v kategorii Obchodník roku s oděvy. Po čtyřech letech se na vedoucí místo v kategorii Čerpací stanice s prodejnou vrátila společnost Tank ONO,“ komentoval výsledky průzkumu Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

„Jedním z určujících trendů maloobchodního trhu je posilování e-shopů. Pandemie urychlila změnu nákupních zvyklostí, zákazníci nakupují přes internet daleko více produktů z kategorií, které dříve byly tradičně doménou kamenných obchodů. Převládalo přesvědčení, že například obuv nebo oděvy je potřeba si před nákupem ‚osahat‘. Současná situace přiměla část zákazníků myšlení změnit a e-shopy, které se přizpůsobily zvyšující se poptávce na trhu, výrazně posilují. Svědčí o tom i data společnosti Mastercard,“ říká Čarný s tím, že v roce 2021 narostl obrat v sektoru e-commerce o 33 procent, v roce 2020 to bylo 29 procent. Nejde tedy jen o výkyv způsobený předloňskými lockdowny, ale začátek dlouhodobého trendu. Podle nedávného průzkumu společnosti Mastercard má v České republice zkušenosti s online nákupem již 94 procent lidí.

Reklama
ČEZ

Absolutním vítězem devatenáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 se staly lékárny Dr.Max. Tento obchodník obhájil své prvenství získané v minulém roce a stejně jako loni si vedení získal jak díky parametru zapamatovatelnosti, tak díky loajalitě svých zákazníků. Společnost IKEA obsadila v celkovém hodnocení druhé místo. Na prvenství jí, stejně jako loni, chybělo pouze pár bodů celkového skóre. Na stříbrnou pozici se dostala především díky vysoké důvěře, které se u široké základny svých zákazníků těší, a je obchodníkem, kterého jsou zákazníci ochotni nejčastěji doporučit, a to napříč všemi kategoriemi. Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost dm drogerie markt. I tento obchodník se drží dlouhodobě na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu. Patří do top pěti obchodníků ve všech třech základních parametrech – společnost má vysokou zapamatovatelnost, její zákazníci jsou loajální a těší se velké důvěře. Vyniká především v ochotě zákazníků znovu v obchodech dm drogerie markt nakoupit – v tomto atributu získává prvenství napříč sledovanými kategoriemi. Hned na druhém místě je v ochotě zákazníků tohoto obchodníka doporučit.

Vítězové sortimentních kategorií

Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 58 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě byl Rohlik.cz.

Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií se stala dm drogerie markt, a to především díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je více než polovina – 58 procent. Na druhém místě se umístila Teta drogerie a na třetím Rossmann.

Společnost Bonprix se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 36 procent. Oproti minulému roku zároveň téměř dvojnásobně narostl parametr zapamatovatelnost. Na druhém místě je společnost Pepco a na třetím H&M.

Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci v dané kategorii deklarují k obchodníkovi Deichmann také vysokou míru loajality. Druhé místo obsadil Rieker a třetí CCC.

Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 56 procent. Druhé místo obsadilo s velmi těsným výsledkem Sportisimo a třetí Adidas.

Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 54 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti OBI deklarují v kategorii také vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Zoohit.cz a na třetím Hornbach.

V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 58 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA v dané kategorii deklarují také nejvyšší míru loajality. Na druhém místě je JYSK a na třetím Möbelix.

Společnost Datart se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou především díky tomu, že zabodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 54 procent respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě se umístil s těsným výsledkem loňský vítěz Alza.cz a na třetím CZC.cz.

Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala společnost Tank ONO díky míře loajality deklarované zákazníky, která v posledním roce výrazně stoupla – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 procent. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je Tank ONO jedničkou v kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz Benzina Orlen a na třetím Shell.

Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 61 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě je společnost Megaknihy.cz a na třetím Knizni-klub.cz.

V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Dráčik především díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval téměř každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci ke společnosti Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.

Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku mimo jiné díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 78 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadily lékárny Benu a třetí Pilulka.cz.

Titul Mastercard E-shop roku získala Alza.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stala mimo jiné díky tomu, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 44 % respondentů. Zákazníci k e-shopu Alza.cz deklarují v dané kategorii také nejvyšší míru loajality – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 38 procent. Na druhém místě je Rohlik.cz a na třetím Zoohit.cz.

Mastercard Obchodník roku 2021 Cena veřejnosti

V kategorii Mastercard Obchodník roku 2021 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 57 522 hlasy. Na druhém místě se umístila společnost Kaufland, která získala 30 519 hlasů a na třetím společnost Albert s 22 028 hlasy. Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 18. října 2021 do 9. ledna 2022. Celkem hlasovalo 74 590 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 310 300 platných hlasů.

Skokan roku

Titul Skokan roku získal prodejce oděvů Bonprix. Společnost Bonprix se oproti roku 2020 ve své kategorii Obchodník roku s oděvy posunula o 15 příček a stala se tak vítězem kategorie. Společnost Bonprix posiluje především v parametru důvěry, kde dochází ke zlepšení o 27 procentních bodů, posiluje ale také loajalitu u svých zákazníků.

Přehled vítězů ocenění Mastercard Obchodník roku 2021

Absolutní vítězDr.Max
Mastercard Obchodník roku s potravinamiLidl Česká republika
Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumeriídm drogerie markt
Mastercard Obchodník roku s oděvyBonprix
Mastercard Obchodník roku s obuvíDeichmann
Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebamiDecathlon
Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikouDatart
Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovateleOBI
Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňkyIKEA Česká republika
Mastercard Čerpací stanice s prodejnouTank ONO
Mastercard Obchodník roku s knihamiKnihy Dobrovský
Mastercard Obchodník roku s hračkamiDráčik
Mastercard Lékárna rokuDr.Max
Mastercard E-shop rokuAlza.cz
Mastercard Obchodník roku – Cena veřejnostiLidl Česká republika
Mastercard Skokan rokuBonprix
Reklama
Know
Reklama
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)