Ikea loni utržila v Česku 9,7 miliardy korun, což je o 7,5 procenta méně ve srovnání s předchozím finančním rokem . Online prodeje se na tržbách podílely 39,5 procenta. Letos švédský řetězec představí nový formát plánovacích kiosků v krajských městech. Spustí také pilotní provoz služby Scan&Go nebo začne nabízet použitý nábytek online a doručovat objednávky elektromobily.
„Uplynulý finanční rok přinesl něco, s čím jsme se dosud nikdy nesetkali. Obchodní domy v Česku musely být šest měsíců zavřené. Pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro naši logistiku i celý dodavatelský řetězec. Vnímáme je jako příležitost pro zlepšování našeho e-commerce – podíl online prodejů narostl meziročně o více než čtvrtinu na 39,5 procenta. Navzdory všem komplikacím jsme dosáhli celkově solidních výsledků. Jsme moc vděční, že nám zákazníci zachovali přízeň,“ říká David McCabe, generální ředitel Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
Ikea v Česku v minulém finančním roce investovala zhruba 280 milionů korun do klíčových projektů s cílem zlepšit zákaznickou zkušenost. Otevřela první plánovací studio v pražském nákupním centru Westfield Chodov, nový výdejní sklad v Brně, samoobslužné výdejní boxy u obchodních domů, zkompletovala síť 16 výdejních míst v regionech nebo zrekonstruovala restauraci v Praze na Zličíně. Představila také novou mobilní aplikaci, která umožňuje zákazníkům nakupovat online a kterou si zatím stáhlo asi 130 tisíc uživatelů.
Pop-upy v regionech
Po loňském otevření prvního plánovacího studia v Praze na Chodově letos Ikea nabídne zákazníkům podobné služby také v menších pop-up kioscích. „Půjde o menší kiosky, ve kterých naši odborníci pomůžou zákazníkům s plánováním interiérů. Bude zde možné si také výrobky rovnou objednat. Tyto kiosky chceme postupně otevírat v krajských městech mimo Prahu,“ vysvětluje McCabe.
Nové funkce se dočká mobilní aplikace Ikea. Zákazníci ji budou moci využít pro nákupy přímo v obchodních domech metodou Scan&Go. Přímo v aplikaci si naskenují výrobky, které pak i přímo v aplikaci zaplatí. Vyhnou se tak čekání ve frontách u pokladen. Tato služba začne fungovat v pilotním provozu nejprve v obchodním domě Ikea Brno, později se rozšíří i do ostatních obchodních domů.
Další novinka se týká Cirkulárních hubů, jejichž nabídka použitého nábytku bude dostupná online. Zákazníci se tak budou moci na webu Ikea.cz podívat, jaké výrobky nabízí Cirkulární hub v konkrétním obchodním domě, a rovnou si je budou moci zarezervovat. Tyto výrobky z populární služby Druhý život nábytku nebo ze vzorových pokojů si následně vyzvednou a zaplatí v obchodním domě.
Od poloviny ledna Ikea v Česku postupně ve spolupráci s logistickou společností Hral zavádí také doručování objednávek elektromobily. Účtenky pro zákazníky, kteří preferují papírovou verzi před elektronickou, bude Ikea tisknout ve všech obchodních domech na recyklovatelný modrý papír. Celosvětově se Ikea zavázala, že z obalů svých výrobků vyřadí plasty. Vyřazování bude probíhat postupně – od roku 2025 se bude týkat veškerého nového sortimentu, balení stávajícího sortimentu bude upraveno do roku 2028. I letos bude Ikea v Česku pokračovat v projektu Za bezpečný domov, který se věnuje problematice domácího násilí. Nadále slíbila také podporovat LGBTI+ komunitu i uprchlíky s uplatněním na trhu práce.