Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

APRA upozorňuje veřejné zadavatele: dodržet zákonné lhůty nestačí

Podle Asociace public relations jsou lhůty pro zadávání komunikačních kampaní nedostatečné, proto se do nich agentury nehlásí.

Asociace public relations (APRA) upozorňuje zadavatele výběrových řízení z veřejného sektoru, že nestačí dodržovat zákonné lhůty na podávání nabídek. Podle APRA jsou nejčastěji používaným typem zadávacího řízení takzvané podlimitní zakázky, u nichž činí zákonná lhůta pro podání nabídek 11 pracovních dní od zahájení řízení. To považuje největší profesní PR organizace za nedostatečné a doporučuje zadavatelům, aby používali lhůtu 20 pracovních dní.

„Dlouhodobě pozorujeme, že zadavatelé se nejčastěji drží minimálních lhůt daných zákonem. Ovšem těch jedenáct dní je opravdu málo a neodpovídá to realitě fungování agentur. Tyto krátké lhůty navíc mohou vyvolávat podezření, že zvýhodňují dodavatele, kteří mohli mít informace o tendru k dispozici už před jeho zveřejněním,“ uvedl Michal Vlasák, člen výkonné rady APRA.

Reklama
Know

Krátká lhůta pro zpracování nabídky a náročná administrativa jsou podle APRA nejčastější důvody, proč o podobné zakázky přední agentury neusilují. Z analýzy veřejných zakázek v komunikaci v letech 2019 a 2020 vyplynulo, že v průměru obdrželi zadavatelé 2,3 nabídky. Pro dobrý výběr APRA doporučuje tři až pět účastníků tendru, což zajišťuje dostatečný tlak na kvalitu i cenu a zároveň není celý proces pro zadavatele příliš administrativně náročný.

V současné době běží například tendr na PR služby pro Vinařský fond, který patří mezi tradiční veřejné zadavatele. Zakázka na dva roky má hodnotu 4,2 milionu korun a lhůta pro podání nabídek činí 14 pracovních dní. APRA proto vyzvala zadavatele k prodloužení termínu.

„PR tendr Vinařského fondu je dobře zpracovaný. Zadávací dokumentace je detailně připravená s cílem vybrat dodavatele podle kvalitativních parametrů, nikoli podle nejnižší ceny. Je proto obrovská škoda, že na zpracování poměrně komplexní nabídky dal zadavatel málo času. Zbytečně se tím připravuje o možnost vybírat z většího množství kvalitních nabídek,“ řekl Vlasák.

APRA společně s Asociací komunikačních agentur doporučují veřejným zadavatelům postupovat podle Metodiky zadávání veřejných zakázek. Obě asociace zároveň nabízejí zadavatelům konzultace při sestavování zadávací dokumentace tak, aby výběr odpovídal požadavku na ekonomickou výhodnost nabídek. AKA i APRA také prosazují principy Férového tendru, kde jsou dostatečné časové lhůty jedním z klíčových témat.

Reklama
ČEZ
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)