Mezinárodní kreativní soutěž celkem osm Grand Prix. Prohlédněte si nejlepší kampaně roku podle odborných novinářů z celého světa.
Agenturou roku letošního ročníku soutěže Epica Awards, v níž projekty hodnoctí novináři z celého světa (včetně zástupce Marketing a Media) se stala agentura & Co, která získala ocenění celkem pro sedm kampaní včetně jednoho Grand Prix a čtyř zlatých trofejí. Sítí roku byla jmenována McCann Worldgroup, jejíž agentury stály za celkem 46 oceněnými projekty, včetně deseti získaných zlatých cen.
Kompletní výsledky soutěže si můžete projít zde. Níže se podívejte na galerii osmi kampaní oceněných Grand Prix či na záznam slavnostního večera.
Kategorie Film: Helmet has always been a good idea od & Co. / NoA pro Danish Road Safety Council
V Dánsku je populární jezdit na kole, ale 50 procent dospělých cyklistů nenosí helmy. Kampaň se s tím rozhodla bojovat s pomocí spotu připomínající historický velkofilm o severských bojovnících, kteří si slávu vydobyli v helmách. Tedy po důrazném doporučení od manželky. Reklama též získala zlato v kategorii Humour in Advertising.
Kategorie Alternative: Kampaň The Homeless Bank Account od Wunderman Thompson UK pro HSBC UK
Projekt bojoval s rostoucím problémem bezdomovectví ve Velké Británii, které zhoršuje fakt, že lidé bez domova nemohou mít bankovní účet, a tak získat například finanční pomoc od státu. HSBC zavedla účty pro lidi bez trvalého bydliště ve spolupráci s neziskovými organizacemi, které pomáhají s identifikaci lidí bez domova, a tak je možné rozetnout začarovaný kruh situace lidí bez domova. Kampaň rovněž získala zlato v kategorii Financial Services.
Kategorie Digital: .comdom od Wunderman Thompson pro Telenet
Jeden ze tří obyvatel Belgie občas posílá erotické zprávy, které se podle odborníků staly součástí sexuálního života. Takzvaný sexting ale může způsobit problémy, když se příjemce obrázků rozhodne je sdílet na internetu. Operátor Telenet se tedy vyvinul „elektronický kondom“ – aplikaci, která do lechtivého obrázku přidá vodoznak se jménem a číslem příjemce, které se ve photoshopu jen tak neodstraní. Kampaň získala též zlato v kategorii Apps & Games.
Kategorie Design: Projekt WaterLight od Wunderman Thompson pro Edina Energy
Přispět k řešení problému špatného přístupu lidí k elektřině se snažil projekt nově vyvinutého zařízení, které využívá slané vody k výrobě energie. Slouží jako přenosná lampa, ale i nabíječka pro elektroniku, jako je mobilní telefon či rádio. Design je inspirovaný kolumbijskou komunitou Wayúu. Projekt získal též zlato v kategorii Creative Technology.
Kategorie PR: Kampaň The Breakaway od BBDO Belgium pro Decathlon Belgium
Projekt zaštítěný Decathlonem pomáhal v rehabilitaci vězňům, kteří založili e-sportovní cyklistický tým, trénovali a přes platformu Zwift závodili s třemi miliony cyklistů ve světě. Závodili i proti týmu s ministrem spravedlnosti, který program rozšířil na všechny věznice v Belgii. Kampaň získala též zlato v kategorii Recreation & Leisure.
Kategorie Responsibility: Kampaň The Rainbow Hack od VMLY&R Istanbul pro Change.org, Hayata Destek, Amnesty International, Greenpeace, ESHID, Mor Çatı
Prakticky po celém světě se během měsíce hrdosti konají průvody Pride, které jsou ale v Maďarsku od roku 2015 zakázané, stejně jako třeba volný prodej předmětů v barvách duhy. Ve spolupráci s agenturou se rozhodlo šest různých neziskových organizací udělat outdoorovou kampaň, v níž se „náhodou“ vedle sebe sešly billboardy v jejich „korporátních“ barvách. Vytvořily tak duhu, která hrdost přinesla i do Maďarska, stala se virálem na sociálních sítích a získala významnou mediální pozornost za zlomek ceny. Kampaň získala též zlato v kategorii Public Interest – Gender Equity.
Kategorie Print: Kampaň Lights On od Leo Burnett London pro McDonald’s UK
Minimalistická venkovní reklama pro službu McDelivery odkazovala využitím poloviny ikonického loga McDonald’s na to že donáškovou službou pomáhá „rozsvítit“ domácnosti uzavřené kvůli lockdownům během pandemie. Kampaň získala též zlato v kategorii Print Craft.
Kategorie Film: Kampaň Festive od Riff Raff Films pro Burberry
Spot režírovaný skupinou Megaforce a natočený na jeden záběr představuje kolekci luxusní módní značky tanečním číslem inspirovaným mottem Riccarda Tisciho „Hranice je možné posouvat díky nebojácnému duchu a představivosti“. Projekt získal i zlato v kategorii Luxury & Premium Brands.
Zlatá a Grand Prix ocenění byla představena během virtuálního večera, jehož záznam můžete zhlédnout zde:
Ceremoniál moderoval ředitel Epica Awards Mark Tungate, jenž byl nedávno hostem konference Forum Media. Spolu s ním se ho účastnila i předsedkyně poroty Claire Beale, zakladatelka portálu The Creative Salon. Spolu s nimi pak o pracích oceněných Grand Prix debatovali i další zástupci poroty.