Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejlepší inovace pohledem českých spotřebitelů

Agentura Ipsos zjistila, které konkrétní inovace z uplynulého roku nejvíce rezonovaly s běžnými spotřebiteli a jaké nové služby a produkty lidem utkvěly v paměti, aniž by je třeba koupili.

ČSOB Drobné, Apple iPhone12 a Sony PlaySTation – to je trojice nejčastěji spontánně jmenovaných inovací v případě, že se lidí (reprezentativního vzorku populace) zeptáte, jaké novinky se jim z uplynulého roku vybaví v oblastech rychloobrátkového zboží, elektrospotřebičů a bankovnictví.  

Top 5 spontánně zmíněných novinek (konkrétních produktů) v kategoriích FMCG, elektro a bankovnictví

Reklama
MMcite
UmístěníInovace
1.ČSOB Drobné
2.Apple iPhone12
3.Sony PlayStation 5
4.Margot tyčinka bílá
5.Madeta Sýr na pánev

„Obecně víme, že na podobné otevřené dotazy většinou získáme od respondentů minimum odpovědí. Na rozdíl od marketérů běžný spotřebitel inovací nežije. Překvapilo nás, že vedle technologických stálic jako je iPhone nebo PlayStation, byli respondenti nejčastěji schopni jmenovat konkrétní bankovní produkt,“ říká Jan Staněk, ředitel pro inovace z agentury Ipsos.

Pokud byly respondentům představeny konkrétní novinky, které ostatní lidé jmenovali, a až poté inovace hodnotili na základě klíčových otázek pro odhad potenciálu, do pomyslné první desítky se dostaly například i tyčový vysavač od Bosche, NanoCell TV od LG, ale také třeba Sodastream, Dupetky nebo funkční vody Dr Witt.

Celkové prvenství patří Kartě z recyklovaných materiálů od Komerční banky, která evidentně zahrála na správnou notu trendu udržitelného rozvoje a byla vnímána jako vysoce relevantní propozice pro širokou cílovou skupinu. Z kategorie rychloobrátky patří prvenství firmě Madeta a jejímu unikátnímu výrobku Sýr na pánev, který se velmi dobře potkal s potřebami spotřebitelů. „Před samotným uvedením na trh jsme nápad a jeho komunikaci několikrát testovali. Výsledky nás vedly k tomu, že benefity snadné a rychlé přípravy budou pro spotřebitele klíčové,“ uvádí Jan Teplý, marketingový ředitel Madety.

Top 10 vybraných inovací podle potenciálu (na základě hodnocení respondentů dle popisu produktu)

UmístěníInovaceOpportunity score*
1.KB Karta z recyklovaných materiálů117
2.Madeta Sýr na pánev113
3.Apple iPhone12110
4.LG NanoCell TV109
5.Bosch tyčový vysavač109
6.Dupetky107
7.Sodastream106
8.Margot tyčinka bílá102
9.Dr Witt minerální voda100
10.Drobné ČSOB100

Pozn.: * = Opportunity score je složený index ze tří klíčových ukazatelů, které byly validovány jako silně prediktivní pro reálné budoucí vyzkoušení výrobku na trhu: Relevance (nakolik odpovídá potřebám), Diferenciace (odlišnost od ostatních podobných produktů) a tzv. Expensiveness (vnímaná cena oproti jiným dostupným alternativám).

O výzkumu:
Spontánní odpovědi byly získané z průzkumu na reprezentativním vzorku online populace ČR o velikosti 1026 respondentů; sběr dat probíhal 11. 6.–18. 6. 2021.
Žebříček top inovací je založen na výzkumu na reprezentativním vzorku online populace ČR o velikosti 1517 respondentů; sběr dat probíhal 9. 9.–15. 9. 2021.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)