V soutěži oceňující nejefektivnější komunikační projekty získaly nejvíce ocenění agentury Ogilvy, McCann Prague a Triad.
Asociace komunikačních agentur (AKA) vyhlásila vítěze ocenění Effie Awards Czech Republic. Rozdala celkem deset zlatých, sedm stříbrných a devět bronzových trofejí, které doplnila tři zvláštní ocenění a vyhlášení nejoblíbenějšího herce a maskota v reklamě. Přímo na pódiu pak užší porota rozhodla o udělení Grand Prix, které získala kampaň Za bezpečný domov od agentury Triad Advertising pro společnost Ikea, která vznikla ve spolupráci s Bistro Films, Dentsu a Ogilvy.
Ikea se v kampani rozhodla bojovat proti domácímu násilí a dvouletý projekt odstartoval se spotem zdůrazňujícím motiv strachu, který režíroval Marek Partyš. Kampaň zvýšila povědomí o problematice, zapojení komerčních subjektů, a hlavně přispěla ke změně zákona, která lépe chrání oběti.
Kampaň získala rovněž zlatou Effie v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing a zvláštní ocenění českého Art Directors Clubu.
„Ročník 2021 měl druhý největší počet přihlášek v novodobé historii soutěže. Obecně musíme uznat, že byly velmi kvalitně zpracované a často se v nich objevoval důraz na sociální odpovědnost,“ komentuje výsledky soutěže Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních médií (AKA), která je zároveň pořadatelem Effie. Letos se slavnostní předávání cen uskutečnilo ve studiu v pražských Strašnicích, kde CNN Prima News natáčí pořady vlastní tvorby a speciály.
Mezi favority v letošním ročníku soutěže oceňující nejefektivnější komunikační kampaně byly agentury Ogilvy a McCann, u obou se na shortlist s celkem 54 finalisty probojovalo osm projektů.
Nejvíce nominací nakonec proměnila Ogilvy, která získala pět trofejí – po jednom zlatu a stříbru, k tomu tři bronzy. Druhá nejúspěšnější agentura McCann Prague si odnesla z celkem čtyř ocenění dvě zlatá, jedno stříbrné a jedno bronzové. Čtyři ocenění získala díky Grand Prix i agentura Triad, která si odnesla též zlato, bronz a speciální ocenění za nejkreativnější kampaň od českého Art Directors Clubu. S třemi cenami pak z pódia odcházeli zástupci agentur Media age a Boomerang Communication (obě získaly po jednom zlatu, stříbru a speciálním ocenění za využití dat od sdružení SIMAR).
Poprvé byla během Effie udělena také ocenění pro nejlepšího herce a maskota v reklamě, kteří jsou vybíráni v rámci reprezentativního výzkumu společností Nielsen Admosphere, Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace a Českého národního panelu. Z pěti finalistů mezi nejoblíbenějšími herci vyšel vítězně Ivan Trojan známý mimo jiné z letošních kampaní Českých drah, nejoblíbenějším maskotem se pak staly myšky, které se objevují v reklamách na Madetu.
Kompletní výsledky Effie Awards Czech Republic najdete v tabulce níže, pod ní si můžete projít galerii zlatem oceněných prací.
Dlouhodobé budování značky: Koncept, se kterým můžete počítat
Vítězná agentura: Zaraguza CZ
Klient: Škoda Auto
Škoda Auto se rozhodla vstoupit na trh ojetých automobilů se značkovým bazarem Škoda Plus. Díky komunikaci se jí dařilo zvyšovat tržní podíl i v době, kdy trh začal klesat.
Sportovní marketing: Chci pískat – náborovka s tahem na bránu
Vítězná agentura: McCann Prague
Klient: Fotbalová asociace České republiky
Fotbalová asociace řešila s agenturou problém nedostatku rozhodčích v českých soutěžích. Kampaň drsný život rozhodčího ukazovala z jeho pohledu. Licenční zkoušky už složily stovky lidí.
Kampaně veřejné správy: V hlavní roli strojař
Vítězná agentura: Action Please
Klient: Fakulta strojní VŠB-TUO
S nedostatkem uchazečů o studium bojovala Fakulta strojní tím, že ze strojařů udělala hrdiny, bez kterých by svět nebyl takový, jaký ho známe. Vtipné vizualizace z filmového světa pomohly a zapsal se rekordní počet studentů.
Kampaně veřejné správy: #MUNIchallenge přilákala nové studenty
Vítězná agentura: Media age
Klient: Masarykova univerzita
Masarykova univerzita propady uchazečů řešila výzvou, která zdůrazňovala kvalita, prestiž a přínosnost univerzity. S desítkou ambasadorů z řad studentů a heslem „Snadný to nebude, ale stojí to za to“, zafungovala
Malý rozpočet (do 1 milionu korun externích nákladů): Buket – předplatné vína
Vítězná agentura: Digital Deers
Klient: Vinařství Petr Skoupil
Rodinné Vinařství Skoupil potřebovalo během pandemie posílit online prodeje. Tomu pomohla služba Buket na předplacení vína v personalizovaných balíčcích.
Sociální, ekologický, kulturní marketing: Cesta ven – Udělejme tečku za koronavirem
Vítězná agentura: Iniciativa Cesta ven
Klient: ARA´s
Kampaň, která vzešla z hackathonu, do nějž se zapojilo 11 komunikačních agentur dvě univerzity, dvě výzkumné agentury, několik individuálních komunikačních odborníků, asociace AKA, APRA, ČEA a SIMAR, pomohla během března až června k rozšíření očkování v Česku.
Finanční služby: Air Bank půjčky aneb Vyhrát se dá i férově
Vítězná agentura: McCann Prague
Klient: Air Bank
Banka chtěla zvýšit podíl na trhu s půjčkami a zároveň zdůraznit zodpovědný přístup k zadlužování. Podařilo se i díky kampani ve stylu hovorů z domova, které se daly snadno produkovat i během pandemie.
Nápoje: Radegast Ratar – Hořkost boří stereotypy
Vítězná agentura: Boomerang Communication
Klient: Plzeňský Prazdroj
Rostoucí Radegast stále cítil příležitosti pro zvýšení podílu na trhu i prodejů, na které se zaměřil s novým extra hořkým pivem Ratar. Tradiční komunikaci opřenou o chlapské překonávání hořkých překážek rozšířil do psychologické roviny a oslovil nové spotřebitele.
Potraviny: Margot dala sílu zvrátit klesající trend
Vítězná agentura: Ogilvy
Klient: Nestlé Česko
Tradičně oblíbené tyčince Margot začali ubývat zákazníci i z klíčové cílové skupiny. Značka změnila strategii komunikace a z příliš vzdálené exotiky se vrátila k tomu, co je spotřebitelům blíž – prospěšnost komunitě a český smysl pro humor.
Více k letošnímu ročníku soutěže najdete ve 48. čísle časopisu Marketing & Media, které vychází v pondělí 29. listopadu.