Search
Close this search box.

Svět (ne)skutečného retailu

Luxusní zboží dostalo pandemií tvrdý zásah. Značky se tak snaží přežít ve virtuální realitě.


Coach: nákupy s Mickeym

Americká značka Coach se zaměřuje na luxusní kožené doplňky, ale v nabídce má i oblečení a boty. Loni v prosinci představila kolekci Mickey Mouse x Keith Haring. Bohužel opatření související s pandemií neumožnilo její fyzické předvedení,
a to ani v prodejnách. Proto společnost vymyslela Exploratorium  virtuální pop-up prostor, v němž mohou zákazníci nejen nakoupit, ale také se dozvědět více o osobě výtvarníka Keith Haringa. Prostor je rozdělen do osmi částí s pěti interaktivními místnostmi.

Základní barvou je zářivá žlutá, ale dekor povrchů lze i měnit podle nálady z nabídky 10 vzorů od Heringa. Cesta končí v  dárkovém obchodě, kde si můžete pořídit například filtry pro Instagram. Součástí kampaně byl například i „bespoke“ playlist na Spotify. Na některých trzích mohly virtuální prostor doprovodit i fyzické pop-upy, například v Japonsku nebo Malajsii.

Hodnocení

Anna Brůžková

⭐⭐⭐⭐⭐

Podle mě naprostá bomba. Prostor je navržen velmi realisticky, že si člověk připadá, jako by obchodem skutečně procházel. Vše je vytvořeno velmi kreativně, takže tomu určitě dávám palec nahoru. V tomto expozitáriu je jasně
daný směr chůze, takže si to nakupující projde krásně celé, všude ví, kudy jít dál. Nakupování je jednoduché, za mě
určitě splnilo účel a skvěle představilo novou kolekci.

Lida Petrová

⭐⭐⭐⭐⭐

Coach staví na precizním dodržování konceptu až do nejmenšího detailu. Pocta Keithu Haringovi je perfektní příklad omnichannelu, kdy nástroje fungují stejně online i offline: detaily o zboží prostřednictvím QR kódu nebo interakce s videem. Striktní layout, který ale umožňuje lokalizaci podle formátu nebo místních specifik. Jak říká Coach: věříme, že vymazlené věci dělají vymazlenou budoucnost.

Lenka Gajzurová

⭐⭐⭐⭐★

Oproti ostatním je Exploratorium vymyšleno jako artový pop-up store. Podoba této prezentace je extrémní a vizuálně velmi silná. Takový přístup se k tématu tradiční postavičky myšáka Mickeyho, který slouží jako základní
vzor pro moderní uměleckou tvorbu, velmi hodí a nelze mu esteticky nic vytknout. Jediným deficitem je snad jen
nedotažená kvalita zobrazení produktů samotných.

Burberry: mezi realitou a snem


Značka Burberry loni v červenci představila v čínském Šen-čenu zcela nový koncept prodejny. Směr, který výrazně ovlivnila pandemie a kterým se v Asii značka vydala společně s partnerskou firmou Tencent a její aplikací Wechat (nejvyužívanější sociální síť v Číně), se nazývá „social retail“. Prostřednictvím aplikace a digitálních interakcí dochází k propojení s fyzickým prodejním místem a zkušenost z něj je přenesena kamkoli.

Navíc zákazníci mohou „odemykat“ další exkluzivní obsah, mají personalizovanou zkušenost, mohou ji sdílet s ostatními členy různých komunit a rovněž je značka baví dalšími mini-programy se zvířátky. V rámci nich mohou využít zákaznickou péči, například zamluvit si kabinku, event nebo stůl v Thomas’s Cafe. Do prodejny láká hned u vchodu interaktivní výloha, která reaguje na sledujícího a jeho pohyby.

Hodnocení

Anna Brůžková, Dago

⭐⭐⭐⭐★

Nakupování přeneseno do hry. Mnoho funkcí určitě zabaví zákazníky a věřím, že budou nadšeni. Uživatel dostane své zvířátko a s ním bude sbírat zkušenosti. Motivace je zde i ve formě odměn a to každého potěší. Propojení digitálního a fyzického světa se povedlo znamenitě. Luxus značky je samozřejmě přenesen také do aplikace a to velmi stylově. Nelze očekávat ani nic jiného od takové ikony.

Linda Petrová, Wellen

⭐⭐⭐⭐⭐

Vyváženost přírody a techniky otevírá fascinující svět. Přitom technologie nejsou vidět, zákazník vnímá jejich „kouzlo“ jako emoci už při příchodu k výloze, která na něj reaguje, i během nákupu. Ilustrace zvířat používá značka v retailu už pár let a tady jim dala další rozměr nejen v designu. Avatarové odměny za nákup jsou jako z Alenky v říši divů, chcete následovat králíčka dál do jeho světa…

Lenka Gajzurová, POS Media

⭐⭐⭐⭐⭐

Wow. Takto se má aplikovat nová technologie. Velkou roli jistě hraje obří vývojová síla Tencentu, ale co jiného čekat v luxusním segmentu. Propojení offline a online zákaznického zážitku je skvělé. Vývojáři se neomezili zaběhnutými
paradigmaty a na výsledku je to znát. Nejde jen o nouzovou náhradu v době krize, ale o koncepční řešení budoucnosti s jasnou přidanou hodnotou. Takhle budeme nakupovat!

Lancôme: péče o pleť i duši


Tak jako covid přinutil jiné luxusní značky (zmíněná Burberry nebo i Christian Dior) k tomu, aby se vrhly do virtuálních prostor, přesvědčil o nutnosti rozšířit realitu i značku Lancôme (L‘Oréal). Virtuální pop-up „Live Your Strengh“ putuje od konce loňského roku napříč trhy světa. Prodejna, v níž najdete i kosmetickou poradkyni, je tvořena pěti tématy: Objevuj, Hledej, Inspiruj, Žij a Nakupuj (Discover, Explore, Inspire, Live a Shop).

V první místnosti si mohou zájemci udělat osobnostní test od známé koučky a psycholožky Perpetuy Neo. V druhé probíhá diagnostika pleti pomocí selfie a umělé inteligence. Ve třetí je 100 žen, které se dělí o své příběhy a zkušenosti. Zóna Live je
live-stream, v rámci něhož celebrity a influenceři tvoří exkluzivní obsah a diskutují o životním stylu. Vše končí prodejnou, kde si zákazník sám vybírá, nebo se mu tvoří nákupní košík na míru.

Hodnocení

Ana Brůžková , Dago

⭐⭐⭐★★

Tento virtuální prostor je zajímavý a bavit bude zejména dámy, které se zajímají o svůj vzhled. Samotný design obchodu působí malinko vesmírně. Volila bych jinou podlahu než tuto stříbrno-zrcadlovou. Také bych nejspíš
jednotlivé funkce (místnosti) od sebe více vzdálila, přeci jen je to poněkud nahuštěné na sobě. Každopádně cíl
i provedení hodnotím kladně a v dnešní době určitě jako zpříjemnění.

Linda Petrová, Wellen

⭐⭐★★★

Na začátku byl asi hezký záměr, realizace se pak ale trochu vymkla. Nebo na ni nezbyly peníze. Nedotažené 3D prvky, mluvící powerpoint a placatá dáma. Přitom stačilo aplikovat profesionální animační postupy a méně matoucí layout. U vstupu není cítit krása ani péče. Všechny ty vychytávky uvnitř jsou právě a jen „technologie“. Chybí emoce
a viditelný důvod proč jít dál…

Lenka Gajzurová, POS Media

⭐⭐★★★

Cítíme velkou snahu nabídnout zákazníkům služby z offline světa i v onlinu. Bohužel celý koncept působí jako ze sci-fi filmu pro pamětníky. Vše má vypadat jako z budoucnosti, ale vy jasně rozpoznáte papírové kulisy. Pitoresknost zdatně doplňuje těžkopádné a zdlouhavé flow. Retro digitální zážitek završuje špatně viditelná nabídka produktů.
Škoda, výsledek jistě neodpovídá vynaloženým prostředkům.

Go virtual!

Linda Petrová, Wellen

Když 15. března 1909 otevřel Harry G. Selfgridge první moderní obchodní dům, byl to první krok k retailu, který bude něco více než pouhé podávání zboží přes pult. Bylo to divadlo, zážitek. V té době revoluce, dnes standard.
Film vznikl a rozvíjel se jako alternativa k divadlu, svět nakupování se zážitky a audiovizuálním světem zábavy inspiruje doteď. Virtuální nákupní prostor je budoucností, která se právě děje, spojení precizního využití dat s  principy omnichannelu, kde nástroje fungují stejně při návštěvě digitální platformy i ve fyzickém světě. Stále kvalitnější a širšímu okruhu lidí dostupnější technika a technologie zobrazování otevřely možnosti pro běžné využívání, stejně jako je normální hrát online hry. Nesporný impuls přináší rozvoj a široká penetrace superrychlého internetu, na kterém se ve stejné chvíli mohou realizovat třeba všichni členové jedné domácnosti. Zábava je tím, co stále hledáme a co se jen technologicky posouvá, od už zmíněného divadla k filmu, 3D filmu a animacím nebo hrám ve virtuální realitě. A nakupování by měla být zábava. V digitální formě odpadají diskuse o tom, zda je dřevo dost dřevěné, naopak rostou nároky na kvalitu zpracování platforem. Stejně jako v kamenném retailu může i tu nejlepší myšlenku a záměr totiž shodit realizace, nedotažená nebo málo realistická vizualizace. Naštěstí je pro
nastupující generaci stejně přirozené vytvořit precizní 3D svět jako bylo pro tu starší ohoblovat prkno. Princip
zůstává stejný jako za Harryho Selfridge: reagovat na potřeby a přání zákazníků a dát jim to, po čem touží, tak, aby na to dosáhli. Svět, který otevře jejich emoce a dovolí jim se bavit, vklouznout do prostředí a příběhů značek, nechat se okouzlit a následně nakupovat. Jsme svědky a zároveň součástí změny, kterou budou naši vnuci považovat za střípek historie. A stejně jako klasické divadlo nebo knihy neskončily s nástupem 3D filmu, budeme si moci zvolit, zda si chceme užívat nákup fyzicky, nebo jestli se na něj vydáme virtuálně. V dnešní době mají virtuální obchody navíc jednu výhodu — váš počítač je antivirem většinou už naočkovaný.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)