AKTUALIZOVÁNO Čtyřdenní hackathon k očkovací kampani odstartoval. Ve virtuální formě jej pořádá pro bono „Iniciativa komunikačních agentur Cesta ven“ sdružující zástupce profesních asociací, týmy sedmnácti agentur i jednotlivé odborníky. Ti mají do pátku přijít s kreativními návrhy. Odborná porota pak vybere ty nejlepší. Zda stát zdarma vytvořenou kreativu nakonec využije, není jasné. Aktuálně chystá vláda ke kampani výběrové řízení. Nákup mediálního prostoru má zajistit ministerstvo zdravotnictví.
„V těchto dnech se připravuje mezi Úřadem vlády ČR a MZd smlouva o spolupráci, ve které dojde k rozdělení úkolů v rámci kampaně. Vláda by měla zodpovídat za kreativní část a ministerstvo zdravotnictví za nákup mediálního prostoru. Úřad vlády pak k jím realizované veřejné zakázce připraví zadávací řízení v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Zahájení tohoto zadávacího řízení plánujeme na polovinu ledna. Spuštění kampaně pak v závislosti na výsledku zadávacího řízení v průběhu února,“ napsal MAM Vladimír Vořechovský, ředitel komunikace vlády.
Pokud se nakonec do „kreativního“ výběrového řízení přihlásí ještě jiné agentury, je možné, že návrh vzešlý z hackathonu stát plošně vůbec nevyužije. I na tuto možnost se už připravují členové iniciativy. „Hlavním cílem hackathonu je vytvořit strategickou kampaň na podporu očkování. Pokud o ni nebudou mít zástupci státu zájem, pak bude činnost naší iniciativy pokračovat ve spolupráci s celou řadou soukromých subjektů nezávisle na státu. V ideálním případě bude ale i na této úrovni tonalita komunikace sjednocena. V tuto chvíli jednáme například s Hospodářskou komorou ČR a mnoha dalšími subjekty a také s kraji,“ napsala MAM Pavla Mudrochová, mluvčí iniciativy. Podle ní ještě v první polovině ledna odborná porota složená z nejlepších marketingových osobností v Česku vybere tři nejlepší návrhy, které budou následně „validovány“ lékaři a odborníky z iniciativy Lékaři pomáhají Česku.
„Vláda musí výběrové řízení vyhlásit, jiná možnost v souladu se zákonem neexistuje. Prakticky by se pak postupovalo tak, že tři nejlepší návrhy, které vzejdou z hackathonu, s agenturou, která za nimi bude stát, se do tendru přihlásí,“ doplnila Mudrochová s tím, že agentury na návrzích pracují zcela zdarma, jak bylo předem řečeno. Strategický dokument, na kterém se podílelo pět předních plánovačů v Česku a od něhož se bude kampaň odvíjet, byl připraven v koordinaci s lékaři a odborníky na veřejné zdraví a je v souladu s vládní očkovací strategií. Výsledná integrovaná kampaň má reagovat na vakcinační fáze, které má stát naplánované, ale zároveň musí být i flexibilní. Při tvorbě obsahu bude iniciativa sázet na emotivní apel založený na jasných důvodech proč se očkovat, protože je důležité, aby si veřejnost uvědomila, že očkování je jistá cesta k normálnímu životu, podnikání a vzdělávání.
Udržení jednotné tonality kampaně se přitom nemusí podařit. Kreativní řešení, která na sítích představila agentura DDB (není součástí iniciativy), už si vzala za své Praha. Není vyloučeno, že v metropoli se tak sejdou různé kampaně. S vlastními nápady dnes přitom přichází kdekdo.
Mírně zavádějící rýmovačkou „Stačí dvě dávky a život je zpátky“ a chaotickým vizuálem k očkování přispěl například i Státní zdravotní ústav (SZÚ) na svém webu.