Jedna z pěti vládou oslovených kreativních agentur vtiskne hlavní podobu očkovací kampani v Česku. S ohledem na časovou tíseň se úřad vlády rozhodl přistoupit k variantě jednacího řízení bez uveřejnění. Koncem ledna má být jasno o dodavateli.
„Výzvou jsme oslovili pět dodavatelů, o nichž je nám známo ze zkušenosti i veřejných zdrojů, že se jedná o kvalitní dodavatele schopné plnit předmět veřejné zakázky. Všichni oslovení mají dostatek zkušeností s realizací podobných kampaní,“ napsal MAM ředitel odboru komunikace vlády Vladimír Vořechovský.
Lhůta pro podání nabídek je stanovena do 27. ledna a hodnocení bude probíhat na základě poměru ceny a kvality v poměru 50 ku 50 procentům. Stále platí, že na veřejnou zakázku vlády bude navazovat veřejná zakázka spočívající v nákupu médií, kterou bude realizovat ministerstvo zdravotnictví.
Kampaň podle mnohých expertů přichází pozdě, protože řada lidí už si stačila upevnit negativní postoj a nejednota v komunikaci vlády a resortů dala prostor dezinformacím. V prvním lednovém týdnu proběhl hackathon Iniciativy komunikačních agentur Cesta ven, která se rozhodla státu vytvořit kreativu ke kampani zdarma. Následné návrhy hodnotila odborná komise a experti z oblasti zdravotnictví. Původní plán byl přihlásit do vládou vypsaného tendru nejlepší projekt, respektive agenturu, která v hackathonu přijde s nejlepším návrhem. Jak bude iniciativa posupovat nyní, není jasné. Před časem uvedla mluvčí Pavla Mudrochová, že pokud stát nebude mít o kampaň zájem, nabídne ji Cesta ven krajům či soukromým subjektům. Jednat měla i s Hospodářskou komorou ČR.
Přístup k očkování se zlepšil
Aktuální data výzkumného projektu National Pandemic Alarm ukazují, že Češi lehce změnili své postoje i bez kampaně. Ochota nechat se očkovat je se začátkem nového roku vyšší než v předchozích měsících. Ukázal to nový Index ochoty k očkování. „Bude rozhodně zajímavé sledovat, zda a jak se vyvine postoj společnosti k očkování například i v návaznosti na státní očkovací kampaň,“ říká k novému indexu Tomáš Hynčica, jednatel Českého národního panelu a zároveň obchodní a výzkumný ředitel Nielsen Admosphere. Český národní panel je součástí European National Panels a v rámci Česka na něm probíhá projekt, který mapuje postoje obyvatel střední Evropy k pandemii covid-19.
Aktuálně je ochota k dobrovolnému očkování nejvyšší na Slovensku (52 bodů), potom následuje Česko a Polsko (obě 50 bodů). Naopak menší ochota je mezi respondenty v Maďarsku (44 bodů) a nejméně v Bulharsku (na 34 bodech).
V Česku a na Slovensku jsou výrazně ochotnější nechat se očkovat lidé ve věku 55 a více let a také lidé s vyšším vzděláním. Napříč všemi zeměmi jsou k očkování proti covid-19 svolnější o něco více muži než ženy (v ČR činí rozdíl 11 bodů).