Diskontním obchodníkům v retail parcích se daří přitáhnout zákazníky. Obchodní centra je chtějí za nájemce.
Češi jsou milovníky nízkých cen. A není to vždy jen otázka životní nutnosti. Nízké ceny loví i zástupci střední a vyšší třídy, je to tak trochu národní sport. Ne nadarmo je lídrem na trhu s potravinami diskont Lidl, na který se dotahuje Kaufland. Byznysové příležitosti cítí i „levní“ obchodníci v nepotravinovém segmentu, kde v posledních měsících vstoupil na trh nizozemský řetězec Action a německý TEDi.
Oba koncepty budou konkurovat již zavedeným značkám jako jsou Pepco, Flying Tiger či Kik. Těm se přitom daří i navzdory ostýchavému přístupu k e‑commerce. Provoz e‑shopu a související logistika totiž nejsou levné záležitosti a udržet ziskový e‑commerce není jednoduché. Češi však do retail parků, kde se diskontní obchody převážně vyskytují, vyrážejí lovit zboží za nízké ceny i během pandemie.
Podle Milana Mašši, který stojí v čele oddělení advisory & transaction retail v realitní společnosti CBRE, vstup značek Action a TEDi na český trh ideálně doplní specifický segment diskontních řetězců. „Diskontní značky vycházejí vstříc preferencím zákazníků, kteří mají v posledních letech tendenci uskutečňovat nákupy běžné denní spotřeby v blízkosti svého bydliště anebo pracoviště. Nacházejí se proto v regionálních retailových parcích spíše, než v městských nákupních centrech. A současnost ukazuje, že tento koncept skvěle funguje i v době pandemie koronaviru, protože skladba nájemců je anticyklická, i v době recese si umějí najít nové zákazníky,“ říká Mašša. Dodává, že růst obratu firem v retail parcích je poplatný nejen specifické nabídce zboží, ale také tomu, že všichni nájemci dohromady sdílejí pouze parkoviště. Každá prodejna má svůj vlastní vchod i samostatnou vzduchotechniku a lidé se tak cítí bezpečněji. „Jako všechny nové značky, tak i Action a TEDi si budou muset najít své zákazníky. Nicméně v současné době lze předpokládat, že rozšířenou nabídku levnějšího sortimentu zboží lidé rádi přivítají,“ uzavírá.
Volání obchodních center
Zajímavým trendem je i zájem obchodních center o diskontní retailery. Kde by před delší dobou jejich nabídkou pohrdli, dnes široce otevírají náruč a jsou rádi, že Pepca a Kiky mají ve svém mixu nájemců. „Diskotní řetězce mají sílu, neubývají jim zákazníci, jsou dlouhodobě stabilní, proto se je nyní snaží nalákat i centra, která by nad nimi dříve ohrnula nos,“ říká insider z trhu.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 12. října 2020. Předplatit si ho můžete zde.