Poté, co se během pandemie nejznámější řetězec rychlého občerstvení potýkal se zavřenými restauracemi, nyní už McDonald’s funguje víceméně v normálním režimu. Opatření a dopady se ale projevily na ziskovosti, firma proto plánuje v druhé polovině roku beze zbytku uplatnit palebnou marketingovou sílu.
„Podařilo se nám nashromáždit značný marketingový rozpočet, který chceme proinvestovat v druhé polovině roku,“ prohlásil šéf řetězce Chris Kempczinski. Má jít navíc až o 200 milionů dolarů, které mají pomoci k urychlenému zotavení prodejů. V druhém čtvrtletí propadly útraty firmy na marketing v USA o 70 procent. Řetězec během krize adoptoval takzvaný 3D model, tedy drive-thru, donášku a rozvoz a také oblast digitálu. Právě drive-thru odpovídal během krize až 90 procentům příjmů v USA. Podle zveřejněných výsledků za druhé čtvrtletí propadl obrat o třetinu na 3,76 miliardy dolarů (82 miliard korun). Čistý zisk klesl meziročně z 1,52 miliardy dolarů na 483 milionů. Globální prodeje v řetězcích pak propadly téměř o čtvrtinu.
Na pěti největších trzích už funguje podle firmy 70 procent lokací, prodeje se pomalu vrací na předchozí úrovně. Větším prodejům však brání fakt, že si lidé nyní více vaří doma nebo využívají rozvozů „normálních jídel“ a ne fastfoodů. Společnost v reakci na situaci rozhodla, že v USA do konce roku zavře 200 provozoven.
Marketing chtějí pro druhou polovinu roku navyšovat i další velcí globální hráči – například společnosti Unilever nebo Coca-Cola, aby si „vynahradily“ útlum v prvním pololetí a podpořily prodeje.
Finanční výsledky Unileveru za první polovinu letošního roku ukázaly, že se společnost dokázala podmínkám způsobených pandemií vcelku dobře přizpůsobit: své online prodeje meziročně zvýšila o 49 procent. Unilever dosáhl v prvním pololetí čistých tržeb ve výši 25,7 miliard eur, což je meziročně o 1,6 procenta méně. V průběhu pandemie Unilever, do jehož portfolia patří například značky jako Axe, Cif, Domestos, Dove, Algida a další, přesunul velkou část marketingového rozpočtu směrem k aktuálně preferovaným produktům (jako například hygienické prostředky), nyní plánuje výdaje navyšovat i v ostatních kategoriích.
Za krize se dařilo společnosti Procter&Gamble. Tím, jak lidé trávili čas v karanténě doma, tak si v uplynulém čtvrtletí kupovali více čisticích prostředků. Rostl i segment beauty, výrobků pro děti (pleny, krémy), nebo produktů pro ženy. Obrat firmy dosáhl ve druhém kvartálu 17,7 miliardy dolarů. „Může dojít k dlouhodobému nárůstu zaměřenému na to, že lidé tráví čas doma od toho se budou odvíjet další dopady změn spotřebitelského chování,“ uvedl CEO firmy David Taylor.