Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Avast zastavuje reklamu na Facebooku. Přidává se ke stovkám dalších firem

Celosvětově působící česká antivirová společnost Avast od července přestane s veškerými globálními reklamními aktivitami na největší sociální síti světa Facebooku. Přidává se tak k více než 240 firmám, mezi které patří například Coca-Cola, Ford, Starbucks či Adidas.

„Naše poslání je dělat online svět bezpečnějším místem pro všechny, bez ohledu na to, odkud pochází, jakou mají víru nebo barvu pleti. Za změnu a zastavení tolerance nenávistných projevů na internetu mají převzít odpovědnost také velké firmy, a proto Avast od července 2020 zastavuje veškeré globální reklamní aktivity všech svých značek na Facebooku,“ uvedl pro Marketing & Media Peter Turner, viceprezident spotřebitelské divize Avastu. „Těšíme se na brzkou proaktivní reakci a opatření ze strany společnosti Facebook, abychom mohli co nejdříve obnovit naši spolupráci,“ dodal.

Množství společností, které se snaží bojkotováním inzerce dotlačit sociální sítě k zastavení nenávistného obsahu, neustále narůstá. K iniciativě Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk), k níž vyzvalo několik organizací bojující za lidská práva, se k 30. červnu přidalo 125 firem. Některé se ale k podobnému kroku odhodlaly bez partnerství s iniciativou a celkem se tak jedná o více než 240 firem.

Reklama
ČEZ

Ačkoli analytici tvrdí, že bojkot bude mít na příjmy Facebooku z reklamy, jež ročně představují zhruba 70 miliard dolarů (1,7 bilionu korun), spíše symbolický dopad, největší sociální síť světa čelí takovému koordinovanému nátlaku poprvé. Projevil se už mimo jiné tím, že jen během minulého pátku se hodnota akcií Facebooku propadla o 8,3 procenta a v pondělí ještě o procento hlouběji. Dvoudenní pokles z hodnoty firmy umazal zhruba 60 miliard dolarů (1,4 bilionu korun).

Facebook reaguje

Bojkot podle všeho přináší výsledky. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg minulý pátek během virtuální konference představil přísnější pravidla pro moderaci obsahu příspěvků, zákaz nenávistných sdělení v reklamách a upozorňování na problematické příspěvky. „Rozšiřujeme naše zásady pro reklamy a zakazujeme tvrzení, že lidé určité rasy, etnicity, národnostního původu, náboženského vyznání, kasty, sexuální orientace, genderové identity nebo imigračního statusu ohrožují fyzickou bezpečnost, zdraví nebo přežití ostatních,“ uvedl mimo jiné Zuckerberg.

Facebook začne také přidávat upozornění k příspěvkům, které zveřejňují politici, ale odporují jeho pravidlům. To je krok, jenž se sociální síť dlouho zdráhala udělat a vysloužila si za to kritiku z mnoha stran.

Bojkot ze strany inzerentů se v některých případech omezuje jen na americký trh, kde je aktuálně situace vyhrocená kvůli protestům Black Lives Matter proti policejní brutalitě a zároveň kvůli nadcházejícím prezidentským volbám. Právě příspěvky amerického prezidenta Donalda Trumpa usilujícího o znovuzvolení byly leckdy považovány za hranou pravidel sociálních sítí, ale Facebook s nimi nic nedělal, zatímco konkurenční Twitter k nim začal přidávat upozornění či je v některých případech skryl. Jiné firmy, jako právě Avast, zastavují reklamy na Facebooku globálně. Další společnosti se neomezují jen na Facebook a bojkotují i Instagram nebo Twitter. A zatímco některé pozastavují inzerci prozatím na červenec, další volí delší období. Například Unilever zastavil placené reklamy pro americký trh na Facebooku, Instagramu a Twitteru do konce letošního roku.

Avast kvůli skandálu zavřel Jumpshot

Společnost Avast si na přelomu roku prošla vlastním skandálem, když se ukázalo, že její dceřiná firma Jumpshot prodávala data o internetové aktivitě uživatelů antivirového systému – například co hledají, nakupují nebo sledují. Akcie Avastu v reakci na odhalení klesly o dvacet procent. Ztrátu ale v průběhu roku dohnaly po té, co Avast firmu Jumpshot zavřel.

„Jakékoli praktiky, které ohrožují důvěru uživatelů, jsou pro Avast neakceptovatelné. Bedlivě střežíme soukromí uživatelů a proto jsme co nejrychleji přikročili k procesu ukončení činnosti Jumpshotu v návaznosti na pochyby některých uživatelů o poskytování dat Jumpshotu, které není v souladu s naším posláním a zásadami, které nás jako společnost definují,“ uvedl tehdy Ondřej Vlček, generální ředitel Avastu.

Antivirová společnost, kterou po celém světě používá více než 400 milionů uživatelů také koncem června oznámila, že bude mít od poloviny září novou ředitelku pro diverzitu, inkluzi a spolupráci s komunitami. Stane se jí ředitelka Czechitas Dita Přikrylová. Ve své nové roli v Avastu povede iniciativy zaměřené na posilování diverzity a bude nastavovat celofiremní aktivity a vzdělávání v této oblasti.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)