Téměř sedm z deseti Čechů by se neobešlo bez kamenných prodejen s potravinami. Zjištění přinesl průzkum agentury Stem/Mark realizovaný pro soutěž Vodafone Nápad roku.
I přesto, že od začátku koronavirové krize nakoupila potraviny online přibližně pětina Čechů, po uklidnění situace bude potravinové e-shopy oproti kamenným obchodům preferovat jen zhruba každý desátý, vyplývá dále z průzkumu.
Pokud odhlédneme od nákupů potravin k jiným segmentům, je situace podobná. Například online nákupy elektroniky preferuje 14 procent Čechů u léků a knih je to ještě méně (11 resp. 8 %).
Online vyřizování služeb Češi zatím také zcela nepřivykli. Jen 12 procent dotázaných se sice neobejde bez fyzické pobočky pojišťovny, ale online komunikaci s ní dává přednost ani ne osm procent. Online komunikaci s bankami oproti té osobní preferuje pouhých 18 procent dotázaných. Stejný podíl pak dává přednost online komunikaci s úřady. Bez kamenné pobočky banky se neobejde každý pátý Čech, u úřadů je to dokonce každý třetí dotázaný. Málo oblíbené je online vyřizování poštovních a zásilkových služeb. 12 procent respondentů během krize více vyřizovalo poštu a zásilky online, jen sedm procent v tom ale chce v budoucnu pokračovat. Bez kamenné pobočky pošty se neobejde 45 procent Čechů.
„Koronavirová krize donutila lidi řešit online úkony, které byla dosud zvyklí dělat osobně venku. Ukázalo se, že když online alternativy existují, tak si většinou dokážou poradit. Přesto ale velká část populace po návratu do normálu raději zvolí návštěvu kamenné pobočky. Znamená to, že efektivní online řešení buďto chybí anebo má prostor pro zlepšení,“ vysvětluje Jana Hodboďová manažerka zmíněné soutěže.