Sociální sítě jsou třetím nejčastějším zdrojem informací o koronaviru, vyplynulo z aktuálního průzkumu agentury Native PR. Sleduje je 39 % Čechů. Vede mezi nimi Facebook, který je pro 15 % dotázaných dokonce klíčovým informačním zdrojem.
Dění kolem koronaviru je středem společenské diskuse už řadu týdnů. Češi se o něm přitom dozvídají nejen ze zpravodajských médií, ale z velké části i ze sociálních sítích. Tou nejrozšířenější je Facebook – v České republice má přibližně 5,8 milionu účtů.
„Ve sledování zpráv vede jednoznačně televize a online servery. Je to dáno omezením pohybu obyvatelstva, kdy čas strávený doma Češi vyplňují právě sledováním zpráv a internetu. Zároveň si nemožnost osobního setkávání kompenzují zvýšenou aktivitou na sociálních sítích, kde nejen získávají informace, ale jsou i sami aktivnější,“ uvádí Lucie Pech, manažerka agentury Native PR, která aktuální průzkum realizovala.
Facebook v době koronakrize ožil
Informace na Facebooku vyhledávají dvakrát častěji ženy než muži. „Ženy jsou na sociálních sítích obecně aktivnější. Jsou zkrátka komunikativnější, mají větší potřebu vzájemného kontaktu a v neposlední řadě si zde vyměňují zkušenosti třeba ohledně péče o děti,“ vysvětluje Lucie Pech. Zprávy na Facebooku sleduje také více mladší generace, nejvíce uživatelů tvoří věková skupina mezi 25 a 34 lety (27 %).
Češi podle průzkumu na Facebooku také sami zvýšili svou aktivitu, aktivnějších je 14 % respondentů. Nejčastěji vstoupili do skupiny, která se zabývala pomocí ohroženým skupinám, podnikatelům nebo spotřebitelům. Učinila tak polovina aktivnějších uživatelů.
Facebook dobrovolničí
„Asi nejznámější dobrovolnickou iniciativou v době koronakrize je skupina Česko šije roušky, která má k dnešnímu dni na 43 tisíc členů. Najít můžeme ale i skupiny pro prodej potravin, na pomoc restauracím, seniorům či hlídání dětí. Již dříve se Facebook ukázal jako mocný nástroj pro dobročinné sbírky, ty ale bývají poměrně konkrétní. Současná situace tak potvrdila, že Facebook má do budoucna velký potenciál jako platforma pro širší občanské iniciativy,“ upřesňuje Pech. Jeho přínos ocenili Češi průměrnou známkou 2,6. Na prvním místě se umístila televize s hodnocením 2,3. Druhé místo sdílí internetové servery s rozhlasem se shodnou známkou 2,4.