Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pandemie spustila trend sdílení zaměstnanců, říká šéf marketingu Startupjobs

Personální portály prožívají těžké časy. Zaměstnavatelé hromadně pozastavují inzerci, část firem dočasně ruší nábor, část propouští. Ze značně klesajícího počtu volných míst vyplývá i krize mezi zaměstnanci, kteří často marně hledají práci, řekl na konferenci digitální agentury BlueGhost marketingový ředitel Startupjobs Jakub Zahurský. Aby nemuselo docházet k propouštění, rozmáhá se trend sdílení osob, kdy se firmy, které krize tolik nepoznamenala, dočasně ujmou zaměstnanců z těch více poznamenaných.

Z dat společnosti Startupjobs vyplývá, že firmy před pandemií aktivně vyhledávaly pracovní sílu, zatímco v současnosti se trh práce otáčí a jsou to naopak zaměstnanci, kdo je v náborovém procesu podstatně aktivnější. Trendem u zaměstnanců i zaměstnavatelů je home office, který je v současnosti jedním z nejvyhledávanějších pojmů na portálu Startupjobs zprostředkovávajícím nábor zaměstnanců. K výrazné změně došlo také u sdílení. „Dříve nepříliš využívaná možnost sharingu zaměstnanců se během koronavirové krize stala velmi oblíbenou,“ říká Zahurský. „Na rozdíl od spousty firem, které omezují provoz, e-shopy výrazně rostou, protože lidem kvůli vládním opatřením nezbývá než zboží objednávat on-line,“ dodává.

Z krize těží velcí hráči

Podle Jendy Perla, marketingového manažere DataWeps, se podoba internetového podnikání z dlouhodobého měřítka výrazně promění, protože ze situace budou díky stabilnímu zázemí i konsolidaci dlouhodobě těžit především velcí hráči jako Alza, Mall či Heureka. „V Česku existuje 46 tisíc e-shopů, nejvíce na obyvatele v Evropě, ale už nyní deset největších ovládá více než polovinu trhu,“ říká Perla. Tento nepoměr se podle něj bude ještě zvětšovat.

Reklama
Know

Obrat e-shopů během dubna výrazně narůstal a díky zavřeným kamenným obchodům se přiblížil úrovni lednových povánočních výprodejů, v oblasti elektroniky je pak dokonce překonal. Největší nárůst zaznamenaly především potraviny, lékárenské výrobky, káva, šicí stroje, dávkovače mýdla, pekárny chleba či vitamíny a doplňky stravy. Naopak propady se očekávají u luxusních doplňků, hodinek, oblečení či plavek. Vychází to z dat, které má společnost DataWeps k dispozici. Zajímavým předpokladem podle Perly je očekávaný baby boom, který by mohl přijít v souvislosti s karanténou na přelomu let 2020 a 2021.

Firmy pomáhají

Šéf marketingu agentury Blueberry Karel Pařízek představil několik významných grantů od velkých společností jako Google, Facebook či Mailchimp, ale i od českého Seznamu. Tyto dotace ve výši od 100 milionů až po 8,5 miliardy korun jsou zpravidla poskytovány formou neplaceného reklamního prostoru a mají pomoci zejména malým a středním podnikům překlenout nelehké časy v době pandemie.

Google nabízí účast na solidárním projektu, do nějž investoval 340 milionů dolarů, přímo ve své administraci, je však třeba splnit poměrně přísné podmínky jako např. útratu v Google účtu v alespoň deseti z posledních dvanácti měsíců. Mailchimp je třeba kontaktovat a podmínky čerpání části z injekce 100 milionů dolarů si domluvit individuálně. Facebook kromě reklamních ploch nabízí dokonce i finanční příspěvky, a to až ve výši 100 milionů dolarů, dotace se však vztahuje jen na podniky s 2 – 50 zaměstnanci a je třeba prokázat, že na podnikání měla krize značný vliv. U Seznamu lze na část ze stomilionového grantu dosáhnout vyplněním formuláře na webu nazvaném Nenecháme vás v tom, jenž český gigant vytvořil právě pro tyto účely.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)