Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

„Vzdálená práce se stane standardem.“ Lidé chtějí i po krizi home office

Koronavirová pandemie bude v budoucnu katalyzátorem zvýšeného podílu práce z domova, odhalil průzkum celosvětové realitní společnosti Colliers International.

Společnosti Colliers zahájila studii „Práce z domova během nákazy COVID-19“, aby zjistila, jaké jsou zkušenosti lidí s přechodem na home office, který zavedly zaměstnavatelé po celém světě v reakci na vypuknutí pandemie (COVID-19).

Počáteční poznatky ankety založené na více než 3 000 odpovědích z více než 25 zemí včetně České republiky, ze širokého spektra profesí, které se běžně vykonávají v kancelářích, ukazují, že:

Reklama
ČEZ

· 82 % zaměstnanců by chtělo po skončení krize COVID-19 pracovat na dálku jeden den nebo vice dnů v týdnu

· 71 % lidí, kteří před krizí z domova nikdy nepracovali, by chtělo v budoucnu pracovat na dálku alespoň jeden den v týdnu

· 53 % dotázaných se domnívá, že se jejich produktivita v důsledku práce z domova nezměnila, a 24 % naopak uvádí její zvýšení. Avšak 23 % uvedlo, že jejich produktivita klesla.

· Produktivita se nejvíce zvýšila v odvětví finančních služeb, profesionálních služeb a  technologií. Produktivita se nejvíce snížila v právním, školském a  výzkumném sektoru.

· 55 % se domnívá, že je schopno provádět individuální, soustředěnou práci lépe nebo mnohem lépe z domova než v kanceláři.

· 76 % respondentů se stále při práci z domova cítí ve spojení se svým týmem, navzdory fyzické vzdálenosti. 58 % však věří, že jsou lépe schopni spolupracovat s kolegy v prostředí kanceláře.

Jan Jaap Boogaard, ředitel oddělení Workplace Advisory pro Evropu, Střední východ a Afriku, Colliers International, uvedl, že první výsledky průzkumu naznačují, že pandemie koronaviru přinese zásadní změny ve způsobu práce.

„Ocitli jsme se uprostřed doposud největšího testovacího období s prací z domova v lidské historii, který bude mít významný dopad na to, jak budeme v budoucnu fungovat,“ uvedl.

„Během tohoto náročného období je nezbytné pochopit, jak lidé prožívají práci z domova. Tato studie od týmu Workplace Advisory společnosti Colliers International odhaluje jedinečná globální data, která nám pomohou poskytovat na faktech založené doporučení o tom, jak práci krátkodobě i dlouhodobě vylepšit. Už z průběžných výsledků je jasné, že mnoho lidí home office přivítalo a pravděpodobně bude chtít pokračovat na určité úrovni s prací z domova, i když se budou moci vrátit do svých kanceláří,“ dodal JanJaap Boogaard.

Počáteční průzkum „Práce z domova během nákazy COVID-19“ bude ukončen na konci dubna a poté bude zveřejněna výsledná zpráva. Jedná se o první část vícefázové studie Colliers, jejímž cílem je poskytnout nahlédnutí do práce z domova během vypuknutí pandemie, a přitom identifikovat příležitosti ke zlepšení a prozkoumat dlouhodobější dopad na kancelářské prostory.

Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory pro Českou republiku řekla: „Nacházíme se v náročné, ale také jedinečné situaci, která nabízí příležitosti k přehodnocení způsobu, jakým pracujeme. Zahájili jsme tento průzkum proto, abychom využili této příležitosti k prověření toho, co na práci z domova funguje a co nefunguje, abychom z těchto informací mohli v budoucnosti těžit při naší práci s klienty .

„Fakt, že první výsledky ukazují, že většina lidí považuje svou produktivitu při práci z domova na stejné úrovni jako v kanceláři, a že 70 procent lidí, kteří dříve z domova nepracovali, by v budoucnu chtělo pracovat dálkově alespoň jeden den v týdnu, přispěje k transformaci kanceláří na místo, kde s kolegy setkáváme. Domníváme se, že tento poznatek bude mít významný dopad na požadavky firem na kancelářský prostor,“ řekla Jana Vlková.

Flexibilní práce i po krizi

Podrobnosti z počátečních zjištění průzkumu naznačují přání pokračovat ve flexibilní práci z domova do určité míry i po krizi. Celkem 49 % respondedntů uvedlo, že by chtělo pracovat průměrně 1-2 dny týdně na dálku, zatímco 32 % chtělo pracovat tři nebo více dní v týdnu na dálku a 19 % chtělo pracovat vzdáleně po dobu kratší než jeden den v týdnu.

Rozdíly jsou zřejmé mezi lidmi, kteří začali kvůli COVIDu 19 pracovat z domova jen nedávno, a lidmi, kteří již z domova pracovali několik týdnů. Z těch, kteří pracovali z domova už čtyři týdny, se jen 7 % chtělo vrátit zpět do práce v kanceláři a pracovat z kanceláře i po skončení pandemie každý den. Naproti tomu mezi těmi, kteří pracovali z domova pouhý týden, se celkem 22 % chtělo vrátit ke strávení pracovního týdne v kanceláři i po krizi.

Průzkum také odhalil, že zkušenosti s prací z domova se lišily mezi těmi, kteří mají doma děti, a těmi, kteří žijí sami nebo mají spolubydlící.

„Nacházíme se v náročné, ale také jedinečné situaci, která nabízí příležitosti k přehodnocení způsobu, jakým pracujeme.“

Jana Vlková, ředitelka oddělení Workplace Advisory

Celkem 33 % respondentů uvedlo, že při práci z domova jsou více rozptylováni. Jako hlavní faktor rušení byly identifikovány děti, následovaly další lidé v domácnosti a domácí zvířata.

Lidé žijící sami a ti, kteří žijí v manželství nebo s partnerem, vykázali nejnižší pokles produktivity.

Jako hlavní místo pro práci z domova byla pracovna (39%), následovaná obývacím pokojem (32%), ložnicí (17%) a kuchyní (15%). Většina z těch, kteří žijí sami, se rozhodla pracovat ze svých obývacích pokojů, ale většina lidí s dětmi pracovala z uzavřené místnosti věnované práci.

Výsledky prvotního průzkumu rovněž ukázaly, že lidé se spolubydlícími by chtěli po skončení omezení kvůli situaci COVID-19 více pracovat z kanceláře než lidé žijící osamoceně, lidé s dětmi a lidé žijící s manželem nebo partnerem.

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)