Na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Vůči ostatním odvětvím ekonomiky ji dokonce čeká silnější postavení. Daří se i zásilkovým a kurýrním službám či call centrům, které jsou na elektronické obchodování navázané. V evropském kontextu se Česko řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %. Podle Tomáše Hájka, ředitele Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ), se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.
Zavřené obchody a podniky znamenají pro řadu českých prodejců těžké období – většinou však ne pro ty, kteří podnikají online. „Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů, které sledujeme také v zahraničí,“ uvádí Tomáš Hájek z ADMEZ. Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“
Doručovací služby rostou o 20 %
Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. E-shopům i kamenným obchodům, které tak nemohou učinit samy, pomáhají distribuovat potraviny, hygienické pomůcky nebo dezinfekci. „Doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než dvacet procent. Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje současnou situaci Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty.
„Spousta tradičních obchodníků se na nás nově obrací s tím, že startují prodej po síti. To je pravděpodobně i jedním z důvodů, že je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž stále nejjednodušším nástrojem pro začínající e-shopy,“ dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.
Nepostradatelná role call center
Karanténní opatření, informace ohledně šíření COVID-19 nebo prevence patří mezi nejčastější dotazy na tísňové lince 1212. Linky hygienických stanic byly stejně jako informační Covid linka 1212 v prvních týdnech karanténních opatření přetížené a nedařilo se jim kapacitně zvládat nápor tazatelů. Volající se tak častěji obraceli na telefonní číslo 1188. V polovině března proto operátoři této nonstop linky odbavovali denně až 4x vyšší počet hovorů. Call centra ale nevypomáhaly jen přetíženým ústřednám. Jejich role se vyvíjí společně s e-commerce a zvýšenou poptávkou po telefonickém vyřízení poradenských nebo bankovních služeb. „Vlivem současné situace očekáváme růst přibližně o dvacet procent. Předpokládáme, že celkový trh v rámci call center čeká podobný vývoj,“ říká Petr Studnička, generální ředitel největšího českého provozovatele call center Conectart.
Pozitivní dlouhodobá předpověď
V sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V Česku je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %. Ve Velké Británii dosáhne elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je v Evropě všeobecným trendem již několik let.