Nouzový stav, který vláda vyhlásila 12. března 2020, zasáhl řadu marketingových oblastí. Výzkum agentury Fragile mezi marketéry prokázal, že částečně ubyl objem poptávek po službách a produktech, množství práce se však příliš nezměnilo. Firmy během krize přistupují k řadě opatření: od práce z domova po plošné snižování mezd.
Průzkumu se mezi 25. březnem a 9. dubnem na Linkedinu účastnilo celkem 145 respondentů: marketérů z agenturního prostředí, freelancerů, konzultantů a CMOs a CEOs z firemního sektoru.
V agenturním marketingovém světě přes 50 % dotázaných zaznamenalo méně poptávek po nabízených službách, nebo se dokonce poptávky zcela zastavily.
Na klientské straně je větší podíl negativních případů, kdy se poptávky zcela zastavily, ale zároveň větší podíl rostoucích poptávek než u agentur. To je dané velikou různorodostí trendů v jednotlivých oborech podnikání. Rostoucím segmentem trhu jsou zejména IT služby a e-commerce. Naopak nejvíce stagnující segmenty trhu jsou cestovní ruch, hotelnictví a gastronomie.
Změna poptávek se odvíjí zejména od formy podnikání jednotlivých odpovídajících. U části e-shopů vidíme velký nárůst (45,5 %). Na druhé straně i u některých e-shopů dochází k poklesu či zastavení (54,5 %).
Pokles a nárůst poptávek u online služeb je však téměř vyrovnaný. Největší propad objemu poptávek o 65,8 % zaznamenal přímý prodej a dále dohromady 70 % respondentů, kteří uvedli, že podnikání jiným způsobem.
Napříč všemi oblastmi podnikání a bez ohledu na formu podnikání je situace kolem marketingovém objemu práce velmi vyvážená. Přes 40 % respondentů zaznamenalo nárůst a srovnatelné množství se potýká s úbytkem marketingových aktivit. Přes 15 % respondentů nepocítilo změnu.
Objem marketingové práce mimo jiné závisí na formě podnikání. Mírný či významný nárůst objemu práce v marketingu zaznamenává více než polovina kamenných prodejen a také přes 65 % firem s kamennými prodejnami a e-shopem. Naproti tomu 50 % firem, které využívají model přímého prodeje, zaznamenala mírné až markantní snížení objemu marketingových aktivit. Největší stabilitu v objemu marketingové práce evidují firmy nabízející online služby (celkem 26,3 % respondentů).
Ne všechny firmy si přitom mohou dovolit ve 100 % přejít na práci z domova. Proto se nabízí jiné alternativy, jako je např. dvousměnný provoz apod.
Marketingové trendy spjaté s covid-19
Každý mohl u sebe nebo v okolí zaznamenat změnu v chování – nechodí se tolik ven, lidé se méně stýkají s ostatními, nakupují ideálně online. Volný čas mnohých z nás se možná v tuto chvíli skládá z naprosto nových aktivit. Určitě se daly zaznaneat i trendy, které mají spojitost s chováním v marketingovém světě. Na některé z nich respondenti upozorňovali nejčastěji.
Digitalizace offline businessu
„Omezení podnikání kvůli nouzovému stavu mělo devastující dopad na tisíce podniků. I mezi našimi klienty se objevily případy, kdy jsme museli rychle jednat a digitalizovat jejich podnikání. Převod businessu do onlinu není snadné a vyplatí se svěřit se odborníkům. Přesun zvládnete rychleji a efektivněji,“ říká Daniel Kafka, Founder agentury Fragile.
Krizová komunikace
Když se lidé nemohou socializovat, častěji migrují na sociální sítě. Tam se taky nejvíc projevila krizová komunikace a community management. Lidé chtějí informace hned a bez zbytečného dohledávání. Každým dnem se situace podniků mění a ty se musí přizpůsobit: svým zákazníkům, partnerům a klientům dát včas vědět, s čím mohou počítat.
„Co se stane ve chvíli, kdy se zákazníci nemohou dovolat na přetížené infolinky, neví si rady se všemi těmi informacemi okolo nich, nebo nemohou zajít osobně do prodejny? Obrátí se na vás na sociálních sítích. Proto je právě teď potřeba zapracovat na bezchybném community managementu a krizové komunikaci.“ Nikola Jirousková, Social Media Team Lead z Fragile.
Nabízení jiných služeb a výrobků
Velká část respondentů uvedla, že zcela změnila nabízené služby a produkty. Firmy musely upravit business plán a upozadit její dosud hlavní motor. Ze dne na den se některé služby a produkty staly irelevantní. Naopak spousta produktů jako např. farmaceutické výrobky, doplňky stravy či trvanlivé potraviny jsou poptávané více. Služby, které například zajišťují rozvoz z ničeho nic nestíhají a překračují vlastní kapacity.
„Je důležité mít přehled – vytipovat si ty správné a efektivní zdroje informací, protože prodírat se celým internetem každý den není nejlepší způsob, jak být v obraze. S každým nových vládním nařízením se situace mění a firmy musí reagovat velmi rychle. Flexibilita vyhrává. Co by dřív trvalo měsíce teď lidé zvládnou zajistit během několika dní. Leoš Špachta, Sales Director společnosti Fragile.
Zároveň je vidět, že respondenti sledují další marketingové zdroje (Marketing a Media, Médiář, Mediaguru, Forbes) a svoji váhu mají i podcasty zastoupené Mladým podnikatelem.