Technologie a digitalizace zásadně mění naše chování. Lidé jsou ale stále ti stejní zákazníci, kteří ještě donedávna sledovali reklamy v televizi či tisku. Avšak s několika důležitými rozdíly. Ve srovnání s televizí jejich počet stoupá, jsou k zastižení prakticky celý den, lze na ně daleko sofistikovaněji cílit a každou kampaň lze přesně vyhodnotit.
Velký potenciál v této proměně hraje přirozeně Facebook – největší sociální síť světa. Ukázalo se to i v polovině října na Facebook Immersion Session. Zástupci Facebooku a partnerské GroupM – zastoupené agenturou H1.cz – mluvili o nejnovějších globálních i lokálních trendech a výsledcích facebookové reklamy.
O lokálním významu Facebooku nejlépe vypovídají čísla. Měsíčně ho navštíví přes 4,2 milionu českých uživatelů – to je 54 procent lokální internetové populace. Z toho tři miliony uživatelů se na Facebook vrací denně a stejný počet uživatelů přichází z mobilních zařízení. Mobilní trend je tedy více než zřejmý.
Jeho důsledek je patrný i při srovnání se zmiňovanou televizí. TV reklamy oslovují zákazníky především v odpoledních a večerních hodinách, a to všechny stejným sdělením. Oproti tomu Facebook je díky přístupům z mobilu používaný rovnoměrně od rána až do večera, umožňuje pokročilé cílení (včetně remarketingu) a personalizaci sdělení. Naproti jde inzerentům i inovacemi v samotných reklamních formátech. Vychází tak vstříc nejen marketérům, kteří budují značku, ale i těm, kteří prodávají.
Marketérům budujícím značku se budou hodit facebookové videoformáty, které mají ale svá specifika, a není dobrý nápad kopírovat TV spoty – například sdělení musí být viditelné v prvních třech sekundách a video musí dávat smysl i bez zvuku. Novinkou pro budování značky zejména u lovebrandů jsou sponzorované příspěvky na Instagramu, ve kterých se mohou vizuálně předvést. Těm, kteří chtějí primárně prodávat, zase pomohou např. karusely a nové „Lead Ads“.
Na Facebook není správné nahlížet jako na konkurenci nejpopulárnějších mediatypů (TV, tisk, rádio), je třeba ho zařadit na jejich úroveň v rámci celkové strategie a využít společných synergií. K je tomu však potřeba vše, co investujete do těch současných – peníze, kreativita, know-how -, a ještě navíc odvaha.
Jan Ryšánek, social ads specialist, H1.cz