Češi se topí ve zprávách. A zachraňují se Facebookem

V letošním Digital News Report od Reuters Institute je poprvé zastoupeno i Česko a my máme šanci si „dojmologii“ o konzumaci zpravodajského obsahu ve srovnání se zahraničím ověřit na číslech. Studie je především dobrou zprávou pro zpravodajské weby. Ty sice skuhrají, že když je v Česku vše zadarmo, těžko najít nějaký výdělečný model on-line zpravodajství.

Na druhou stranu ale právě proto je asi pro 44 procent dotazovaných lidí internet hlavním zdrojem informací. To je jen o dva procentní body za televizí a hodně daleko před tiskem a rádiem.

V sousedním Německu, Polsku či Rakousku televize internet přitom drtivě předhání. Zároveň také z průzkumu vyplynulo, že tuzemský trh on-line zpravodajství je do velké míry přirozeným oligopolem. Novinky.cz a iDnes.cz uvádí mezi hlavními zdroji zpravodajství přes 40 procent lidí, Aktuálně.cz přes 30 procent.

Češi tedy brouzdají mnohem více po zpravodajském obsahu na internetu než lidé v okolních zemích. Orientovat se v takovém množství informací různého druhu a kvality je ale samozřejmě obtížnější, než když polovina Poláků zapne ze zvyku televizi či čtvrtina Rakušanů otevře z tradice noviny.

Samozřejmě že nějakou strukturaci obsahu očekáváme od zavedených značek, jako jsou právě iDnes.cz, Novinky.cz či Aktuálně.cz. Ale pomáháme si i jinak. Zpravodajský obsah na Facebooku sleduje 44 procent z nás, což není rozhodně nejvíce v regionu, ale rozhodně ani nejméně (více než polovina Poláků se probírá zprávami přes filtr Facebooku, v Rakousku to není ani třetina).

Z čísel vyplývá mediálním domům jednoduchá hypotéza. Češi se sice rádi topí ve zpravodajství na webu, ale potřebují od vydavatelů také záchranný kruh v podobě podpory na sociálních médiích. Jen ti, jejichž editoři a reportéři dokážou své texty sdílet na sociálních sítích, se mohou prosadit v eldorádu českého on-line zpravodajství zdarma.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia