Jestliže direct marketing současnosti již neznamená jen direct mail a – s odkazem na dávné doby – 3D zásilky na stůl vybraných manažerů, ale je rovněž sociální sítě, personalizované weby a vůbec přístup k marketingu a datům našich zákazníků, pak vlastně skoro ztrácí smysl jej vymezovat jako speciální disciplínu. Direct marketing je zkrátka nedílnou a do všech koutů zasahující součástí marketingu v praxi. „Papír“ sice v directu žije dál, jen si musí kreativci i stratégové ještě více pohrát s personalizací obsahu a výpočtem efektivity off-line kampaní.
Na druhou stranu, ani vyzdvihovaný on-line není samospasitelný. Nevyžádané newslettery desítek e-shopů v našich schránkách a nákup falešných a nic neříkajících „lajků“ ať slouží jako odstrašující příklad. Direct marketing s využitím nástrojů CRM, to jsou dnes i dobře míněné a fungující věrnostní programy. I v jejich případě je předpokladem úspěchu souhrn několika pravidel: individualizace komunikace, gamifikace s propojením na reálný svět, objektivní výpočet výnosu CRM s dopadem na tržby, zajištění lepšího komfortu služeb a v neposlední řadě NEOBTĚŽOVAT zákazníky nadměrnou komunikací.