Se vstupem služeb jako Spotify, Deezer a Google Music Play do našich počítačů a mobilních telefonů se loni stal streaming poměrně běžnou formou poslechu hudby. Současně dále roste význam YouTube, kam se u cílové skupiny okolo 15 let přesouvá poslech hudby jako k primárnímu zdroji. Stávající podobu downloadu a streamingu ale nepovažuji za definitivní formu distribuce a poslechu a očekávám v této oblasti další vývoj. Supraphon přitom bude vybrané tituly dál vydávat i ve fyzické podobě.
Nahrazení digitálem nestačí
S ohledem na specifický katalog Supraphonu, který pracuje výhradně s domácím repertoárem, a tedy i s konzervativnější cílovou skupinou, stále platí negativní trend pozvolného propadu prodeje fyzických nosičů. Jejich nahrazení novými digitálními formáty zatím není uspokojivé.
Ale záleží na cílových skupinách a umělcích. U nových interpretů už prodej klasických CD nemá prakticky žádný význam a příjmy se generují výhradně prostřednictvím downloadu a streamingu, včetně YouTube.
Supraphon intenzivně pracuje na digitalizaci svého katalogu a nabídce nahrávek ve všech digitálních formách. Rozvíjí také vlastní on-line prodejnu Supraphonline.cz, kde nabízí digitálně i nahrávky, které na CD nikdy nevyšly, či z ekonomických důvodů už nevycházejí. Tento obchod je navíc otevřený i pro další vydavatele, ale i řady domácích nezávislých vydavatelů a samotných umělců.
Budeme vydávat i CD a LP, ale…
Supraphon bude i nadále vybrané tituly vydávat ve fyzické podobě – včetně vinylových LP -, každé takové vydání ovšem bude mít podobu speciálního „artefaktu“. V případě archivních nahrávek a reedic to vždy znamená kvalitní zvukovou úpravu, jako je remastering, samotný fyzický nosič pak bude obohacen o speciální grafické provedení.
Souběžně s tím se snažíme zpřístupnit v rámci smluvních podmínek maximum našeho katalogu a nové nahrávky pro kompletní digitální užití, kde streaming momentálně považuji pro nejbližší budoucnost za zásadní formát. Důležité ovšem bude získat uživatele placených služeb, případně jiné zdroje financování, a tím pádem prostředky do celého systému.
Spolupráce s umělci se prohlubuje
Rok 2014 také potvrdil rostoucí důležitost participace vydavatele na koncertních a dalších aktivitách umělců. Místo přežitého modelu „dominantní vydavatel a bezmocný umělec“ jsou dnes vztahy mezi umělcem a „labelem“ mnohem otevřenější a transparentnější.
Hudební vydavatelství tak někdy plní pouze roli „servisní organizace“, kdy je primární distribuce nahrávek, jindy má důležitou roli v rámci tvorby strategických uměleckých plánů a marketingových rozhodnutí.
Nákladné kampaně jsou minulostí
Vše se odvíjí od jednotlivých cílových skupin a podle toho, zda chceme komunikovat digitální distribuci, nebo prodej klasického CD. A samozřejmě i podle množství finančních prostředků, které můžeme investovat do marketingových kampaní. Ty jsou na základě stále menších obratů jednotlivých titulů omezenější, a tak už dávno nemůžeme počítat s nákladnými investicemi do tiskových či televizních kampaní, které dnes už navíc nemají zásadní význam.
Snažíme se stále víc využívat on-line marketing v podobě cílených kampaní, výrazně pracujeme ve spolupráci s umělci se sociálními sítěmi a zásadní roli díky specifičnosti hudebního průmyslu hraje i nadále PR napříč tiskem, televizemi, rádii a on-line médii.
Za vydařenou považuji třeba loňskou kampaň na nové album Václava Neckáře, kde se nám díky kombinaci klasických PR metod s využitím on-line marketingu s podporou bohatého videoobsahu vytvořeného speciálně pro YouTube a se zacílením na velmi širokou posluchačskou základnu podařilo oslovit jak zájemce o klasické CD, tak i o digitální podobu alba.
Michal Máka
marketingový ředitel, Supraphon
Streaming – na snímku reklama na službu Radio na Times Square – je zásadním formátem distribuce a poslechu hudby pro nejbližší budoucnost. Nic však není definitivní…