S nástupem sociálních médií, potažmo internetu, jsou dnes firmy v pozici, kdy na jejich sdělení uživatelé mohou ihned reagovat a dávat zpětnou vazbu. Rychlost, s jakou se takové sdělení šíří, jeho aktuálnost a hlavně možnost editace otevírají velkou řadu možností, jak a co komunikovat. Firmy si často horlivě založí profil na sociální síti Facebook a pak… ticho po Timeline.
Osvědčený infotainment
První otázka, kterou by si měla každá firma položit, je „Jsou na Facebooku moji zákazníci?“. Druhou otázkou pak je, jestli budete mít čas, dostatek obsahu a v neposlední řadě i finance na to, abyste se firemnímu profilu na sociální síti Facebook věnovali. Pokud zazní dvojí ano, nic vám nebrání v tom, abyste využili potenciál Facebooku. Na druhou stranu i zde platí určité zákonitosti. Lidé si nezakládají profily proto, aby si povídali s firmami. Chtějí se bavit, hledají novinky, sdílejí své životy… Firmy se tedy musí stát součástí tohoto živého systému. Vhodnou formou, jak zabodovat, je infotainment. Podávat informace zábavnou formou zabírá mnohem více než jen strohé podsouvání informací. Pracujte s personami, definujte si svoji cílovou skupinu, připravte si komunikační strategii a stanovte si reálné cíle. Berte svoje fanoušky jako svoje přátele a známé a přizpůsobte tomu své sdělení. Oslovte je tak, aby tomu rozuměli, a ideálně také tak, aby vaše sdělení dále šířili. A pak fanoušky konvertujte na platící zákazníky.
Kvalita vs. kvantita
Pozor na ukvapený nákup nerelevantních fanoušků. Kvanta „mrtvých“ účtů, které vám na sdělení nebudou reagovat a ani u vás nikdy nenakoupí, jsou k ničemu. I na Facebooku platí pravidlo, že kvalita je víc než kvantita. A týká se to i obsahu. Co tedy komunikovat, abyste se s tím svým prodrali do news feedu svých fanoušků? Speciální akce, novinky z prodejny, zákulisní „drby“, nabídky šité na míru, aktuální informace – například o otevírací době. Využívejte všech možností, profilovou a úvodní (cover) fotku, obrázkové posty, videa i jednoduchá, jasná a rychlá sdělení v podobě textu či odkazu směřujícího na váš web. Přinášejte svým fanouškům i novinky z oblasti vašeho oboru podnikání, bavte je, vzdělávejte je zábavnou formou. A komunikaci vyhodnocujte. Zjistíte-li, že se vám Facebook nevyplatí, odejděte. Stačí na to pak pár kliknutí.
Jana Leitnerová
školitelka sociálních sítí
Brněnská firma Ocean 48, která se zabývá dovozem a prodejem čerstvých mořských ryb, skvěle využila téma vánočních kaprů, na jejichž objednávku lákala s dostatečným předstihem pomocí obrázkových postů s jasným sdělením.
I přesto, že se nezaměřujete jen na jeden segment potravin, můžete na svém profilu sdílet fotky jídel, která se dají připravit ze surovin, jež se u vás dají zakoupit. Vhodně to například dělá Country Life, který recept stylizuje do reálného prostředí „nástěnky“.