Během nedávného rozhovoru s baristou Michalem Křižkou přišla řeč i na certifikaci Fairtrade, která je v oblasti kávy zvláště populární. Křižka podrobil přínos tohoto certifikátu přísné kritice. „Fair trade je podle mě velký omyl a typický příklad, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Z původně skvělé myšlenky se stal obrovský moloch,“ myslí si Křižka.
Podle PR manažerky organizace Faitrade Česko a Slovensko Věry Rohanové je certifikace logicky nákladným procesem, který ovšem umožní spotřebitelům ověření původu produktu a splnění nastavených kritérií. „V posledních letech uvedl projekt Fairtrade mimo jiné systém certifikace pro malé podniky, kde v počátečním stadiu probíhá audit pouze na dálku a fyzické audity probíhají až po třech letech. Jedná se o systém méně nákladný, který je více dostupný třeba i menším českým zpracovatelům,“ doporučuje Rohanová.
Mamacoffee fair trade neopouští
Podle neověřených informací se od konceptu fair trade začíná odklánět i jeho největší tuzemský propagátor, společnost Mamacoffee. Ta to ústy svého mluvčího Kryštofa Eliáše upřesňuje. „Neodkláníme se od konceptu fair trade, který vnímáme jako spravedlivý obchod – od toho nemíníme ustupovat. Ale kriticky hodnotíme certifikaci Fairtade a uvědomujeme si, že pro řadu pěstitelů to skutečně není řešení,“ tvrdí Eliáš.
Negativně mohou podle něj působit certifikace pouze pro družstva, ignorování malých rodinných pěstitelů nebo finální využití prostředků za užívání známky Fairtrade. „Začínáme se odklánět od samotné certifikace Fairtrade k mnohem větší spolupráci s farmáři, která jde za rámec jakékoliv certifikace. Žádná certifikace totiž dlouhodobě sama o sobě problémy farmářů a především kvality kávy neřeší,“ vysvětluje Eliáš.
Na druhou stranu je podle něj Fairtrade certifikace jasnou přidanou hodnotou produktu. Navíc Eliáš upozorňuje, že dohled třetí strany nad korektností obchodů a Fairtrade audity přidávají celému procesu certifikace na potřebné důvěryhodnosti.
Obchodníci, kteří chtějí prodávat produkty se známkou Fairtrade pod svojí obchodní značkou, musí získat licenci k jejímu používání. Licenční partneři platí poplatek ve výši dvou procent velkoobchodního obratu daného produktu. Poplatek je kalkulován čtvrtletně na základě předložení zprávy o obratu z prodeje certifikovaných výrobků.
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva, které se v roce 2013 prodalo 142 tun za sto milionů korun. Hlavním tahounem úspěchu jsou firmy Tchibo a Starbucks, ale fairtradová káva se praží i přímo v ČR. První českou pražírnou kávy se známkou Fairtrade je právě firma Mamacoffee, dalšími třeba trutnovská pražírna Volkafé nebo středočeská Fair & Bio.
Fér neznamená kvalitnější
Fairtrade také automaticky neznamená vyšší kvalitu. „Fairtrade není certifikátem označujícím kvalitu, zaručuje pouze lepší pracovní podmínky výrobců a udržitelnost pěstování. Je možné, a často tomu tak je, že fairtradové produkty jsou vyšší kvality, je to však dáno tím, že se jedná o produkty z malých farem, ručně sbírané nebo vyráběné a splňující řadu ekologických kritérií,“ vysvětluje Rohanová.