Učíme děti číst a psát, ale ne mluvit a poslouchat. Já chci lidi naučit pečlivě naslouchat a účinně mluvit. Proto jezdím po světě a přednáším. A taky proto, aby si lidi uvědomili, jak je pro ně hluk špatný. A co to znamená pro značky? Dobrý zvuk znamená dobrý byznys, říká Julian Treasure z britské audiobrandingové firmy The Sound Agency, který v Praze vystoupil na konferenci Talks pořádané developerskou společností HB Reavis.
Říkáte, že zvuk ignorujeme, i když nás silně ovlivňuje. Jak konkrétně?
Jednak fyzicky. Ovlivňuje tlukot vašeho srdce, dýchání, fungování mozku, vylučování hormonů. Ovlivňuje každou část vašeho těla. Má vliv i na psychiku, emoce, to, jak se cítíte. Třetí způsob je kognitivní. Nemáme kapacitu na to, abychom vnímali dva navzájem se překrývající signály. V rušné kanceláři nemůžete dobře pracovat. Vaše produktivita může klesnout až na jednu třetinu.
Co to znamená pro prodejce, developery nebo zjednodušeně pro značky?
Během jedné studie v supermarketu, kde měli police s francouzským a police s německým vínem, každý den hráli jinou – francouzskou nebo německou – hudbu. Ve dnech, kdy se hrála německá, se německé víno prodávalo lépe, i když se normálně prodává líp francouzské. Přitom to není vědomá volba, neřekněte si „hraje německá hudba, koupím si víno“. Je to rozhodnutí podvědomé. Maloobchod to už samozřejmě ví. Takže pracujeme pro obchodní centra a supermarkety po celém světě. A protože většina nákupních prostor zní hrozně, snažíme se to vylepšit. Byly totiž navrženy pro oči, ale ne pro uši.
Jak by měly o zvuku uvažovat třeba firmy s kancelářskými prostory?
Vnímání zvuku ovlivňuje pocit štěstí, vaši pohodu a efektivitu. Víte, na co si lidi nejvíc stěžují v nemocnicích? Na hluk. Ne na podmínky, jídlo, nemoc nebo personál. A jaká je stížnost číslo jedna v moderních kancelářích? Samozřejmě hluk! Tisíce studií dokazují, že hluk v otevřené kanceláři zvyšuje úroveň stresu, zhoršuje zdraví, snižuje zájem o okolí, zvyšuje únavu, nemocnost a snižuje efektivitu práce.
Co by měl udělat developer, aby se jeho nájemníci těmto nepříjemnostem vyhnuli?
Dobrý zvuk nedostanete v místnosti se špatnou akustikou. Takže akustik musí být součástí projektu už na začátku, ne až budete mít problém. Dále musíte utlumit hluk, který jste dosud nevnímali – hluk provozu budovy a lidí, kteří v ní pracují. Pak je na řadě zvukový systém. Pokud chcete kvalitní ozvučení, musí odpovídat danému prostoru. A teprve pak můžete myslet na to, co budete pouštět.
Existuje z hlediska zvuku ideální pracovní prostředí?
Ideální je hladina zvuku mezi 45 až 65 decibely. Pokud máte v místnostech příliš ticho, použijete maskovací zvuk, něco příjemného jako zurčení potoka nebo štěbetání ptáků. Ano, ptačí zpěv používáme zejména v kancelářských prostorách velmi často. Lidi se cítí bezpečně a pohodlně. A svěže, protože ptačí zpěv signalizuje dobu, kdy máme být vzhůru.
Uvědomují si vaši potenciální klienti, že pro ně můžete být přínosem?
Když postavíte obchod, který nevoní, každému dojde, že je to pitomost. Hodně obchodů špatně zní, což podvědomě nutí lidi k tomu, aby odešli, ale majitelé obchodů si to neuvědomují. My se snažíme naučit je poslouchat a navrhovat prostory, které jsou z akustického hlediska vhodné k účelu, kterému mají sloužit, efektivní a příjemné k pobytu. To nutně neznamená, že mají být tiché. Podíleli jsme se na vývoji zvukového designu obchodů Abercombie & Fitch. Vypadají jako noční klub. Je tam sporé osvětlení, ve vzduchu je parfém a hudba je hlasitá. Osobně to není můj šálek kávy, ale slouží svému účelu. Je to filtr, kterým přitáhnete ty, které chcete, a odradíte ty, které tam nechcete.
Používáte víc reprodukovanou hudbu, nebo ambientní zvuky?
Nemusíme používat ani reprodukovanou hudbu. Máme systém, který počítačově generuje zvukové textury. Je to jako bílá zeď v místnosti, která není dominantní, ale určuje charakter. Takový zvuk je velmi nenápadný, ale prostor dělá jasnější, větší a příjemný.
Jaké jedno slovo nejvíc vystihuje vaši práci?
Vhodný. To je slovo, které používáme velmi často. Hledáme, co je vhodné pro prostor, pro značku a pro to, co se snaží dělat.
Julian Treasure, The Sound Agency
Profesionální řečník, odborník na zvuk a komunikaci, zakladatel a předseda audiobrandingové agentury The Sound Agency. Radí provozovatelům obchodních center i velkým značkám, jak využívat zvuky ve svůj prospěch. V Praze vystoupil na dalším pokračování neformální konference Talks by HB Reavis, za kterou tento developer nedávno získal ocenění v soutěži Výroční ceny České eventové asociace.