Studentka Vysoké školy ekonomické Zuzana Šerá spolu se svými kamarády založila firmu na zdravé přírodní kaše ZalijTo. Jednou by s nimi chtěla prorazit v Anglii. Její hlavní podnikatelské krédo je nebýt součástí korporátního systému a otrokem nekonečných procesů. I díky tomu si teď může dělat vše podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Jak vás napadlo prodávat přírodní kaše?
Vlastně souhrou náhod. Společně s mou sestřenicí Lucii Lorencovou jsme se delší dobu zajímaly o zdravý životní styl a chtěly jsme nabyté informace předávat dál. Ale většina kamarádů ztroskotala na nedostatku času si vařit, takže postupem času skončila i naše snaha. Až jednou Lucka přemýšlela, jak ušetřit lidem čas a zároveň jim dopřát alespoň jedno jídlo denně, které bude výživově hodnotné. A v tu chvíli se zrodil nápad na kaše. O pár dní později jsme se potkaly s naším kamarádem Vaškem Poláškem, který se nápadu chytl stejně rychle jako já a nabídl nám finance k založení firmy.
Jak dlouho trvá, než se z nápadu stane reálný produkt?
ZalijTo jsme založili 15. prosince 2016 a s prvním produktem jsme vstoupili na trh 22. května 2017. Za chvíli oslavíme první narozeniny. Pokrok je až neuvěřitelný, ať už v růstu počtu objednávek nebo v neustálém vylepšování procesu výroby, komunikace a inovací. Zároveň vidím obrovský posun u sebe, naučíte se větší zodpovědnosti, když pracujete na něčem vlastním a hlavně je to obrovská škola time managementu.
Jak se při podnikání dají využít znalosti marketingu ze školy?
Všechno je to jen teorie, určitě mi několikrát pomohla, ale praxi jsem použila poprvé v ZalijTo. Zatím naštěstí můžu říct, že se nám nepodařilo ani jednou šlápnout vedle a vše fungovalo podle našich představ.
Marketingový plán tedy funguje.
Letos už ano, ale ze začátku tomu tak nebylo, protože jsem žádný plán neměla. Hodně jsem řešila věci za pochodu, byla jsem vlastně takový samouk. Teď už plán mám a všechno funguje.
Máte nějaký vzor, myšleno produktový?
Určitě, moc ráda sleduju marketing firmy Doller, který mě opravdu baví.
Jak obtížné je uspět v potravinovém průmyslu?
Je to hodně těžké. I přesto, že ekonomice se daří a lidé kupují potraviny, které by normálně k „běžnému životu“ nepotřebovali, tak pořád máme přesycený trh. Náš největší konkurent je Mixit (základ pro müsli smíchaný každému zákazníkovi na míru – pozn. red.), se kterým jsme opravdu často srovnáváni na food festivalech nebo na sociálních sítích, i přesto, že naše produkty, a hlavně filozofie, je úplně odlišná. Primární výhoda našich kaší spočívá v tom, že neobsahují žádná zahušťovadla, škroby, barviva či umělé cukry. Kaše jsou z čistě přírodních surovin, výjimkou jsou proteinové kaše, které jsou ale primárně pro sportovce.
Investujete tedy hodně do reklamy?
Reklama je určitě u nás na prvním místě, a pokud pominu náklady na výrobu, tak je to u nás největší finanční položka. Největší úspěch máme na sociálních sítích a poté přes přímý prodej pomocí food festivalů. Velkou roli hraje také šeptanda, ta zatím funguje dokonale.
Z čeho máte při podnikání největší obavy?
Nejhorší jsou negativní recenze, těch se bojíme jako čert kříže… Zároveň by nás, jak jsem už zmiňovala, mohl významně ovlivnit pokles ekonomiky. A samozřejmě konkurence.
Kam se může vaše podnikání posunout?
Plánujeme postupné rozšiřování portfolia, avšak pořád se chceme držet myšlenky, že nabízené jídlo by mělo být samozřejmě zdravé, ale hlavně rychlé. Posláním našich produktů je zkrátka ušetřit lidem čas a kvalitně je zasytit. Kromě rozšiřování portfolia bychom rádi také posunuli naše aktivity jiným směrem, ale to si nechám ještě pro sebe. Mým osobním velkým snem by bylo prodávat kaše v Anglii, protože ovesné kaše jsou typické pro Brity. Zatím jsme rádi, že každý měsíc rosteme, máme pořád pozitivní recenze, mají o nás zájem obchůdky a daří se nám se všemi našimi aktivitami.
Zuzana Šerá, spolumajitelka, ZalijTo
Studentka Fakulty podnikohospodářské na pražské VŠE. Firmu ZalijTo se sídlem v Hulíně založila společně s Lucií Lorencovou, která drží většinový podíl, a Václavem Poláškem. Cílovou skupinou produktů jsou lidé, kteří po ránu nemají čas na jídlo, ale zároveň se zajímají o zdravý životní styl.
Seriál vzniká ve spolupráci s Fakultou podnikohospodářskou Vysoké školy ekonomické v Praze.