Adidas připravil speciální sovětskou retroedici. Design pobouřil zákazníky i politiky

Německý výrobce sportovního oblečení Adidas si znepřátelil zákazníky i politiky ve východní Evropě. Při příležitosti mistrovství světa ve fotbale, které se bude konat od poloviny června v Rusku, přišel se speciálním retro designem triček.

Model byl inspirován dřívějším produktem firmy, fotbalovými dresy z roku 1991, které se vyráběly pro tehdejší Sovětský svaz. Proto se na červeném dresu s nápisem USSR objevil symbol srpu a kladiva.

Triko kvůli tomu vyvolalo vlnu nevole některých zákazníků, kteří vyzývali k bojkotu výrobků značky pod hashtagem #stopadidas. Litevské ministerstvo zahraničí se proti „imperiální nostalgii“ ohradilo na Twitteru. Litva byla Sověty okupována mezi lety 1940 až 1991 a využívání sovětské symboliky je – stejně jako například nacistické – v zemi zakázané.

Lotyšská europoslankyně Inese Vaiderová dokonce poslala vedení Adidasu oficiální dopis s výzvou ke stažení „produktu symbolizujícího krutý režim“ a požaduje oficiální omluvu. Po kritice Adidas tričko z prodeje stáhl, momentálně je v pánské verzi dostupné na britské verzi oficiálního e-shopu.

Litva rozhodnutí neprodávat v zemi problematické triko uvítala. A dodala, že respekt vůči milionům obětí sovětského totalitního režimu je slušnost. Společnost Adidas se jinak k celé věci oficiálně nevyjádřila.

 

Neudělali soudruzi z Adidasu někde chybu? Písmena USSR jsou zkratka pro anglický název někdejšího Sovětského svazu.
Foto: Adidas

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia