Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Dvě obří komunikační krize během krátké doby: o pověst zápasily Pepsi a United Airlines

Uplynulé týdny znovu potvrdily, že se ani firmy s miliardovou hodnotou v dolarech a neotřesitelnou pozicí na trhu neubrání komunikačním přešlapům. Se vztekem a výsměchem veřejnosti zápasila nejprve značka Pepsi, jejíž aféru jen o pár dnů později překryl skandál letecké společnosti United Airlines.

Limonádové poselství

Nápojový gigant Pepsi se rozhodl ve vlastní produkci připravit reklamu, která měla „odrážet současnou generaci a znázorňovat, jaké to je, žít tady a teď“. Interní kreativní tým Creators League Studio přišel s „hymnou“ Prožij ty chvíle, pro kterou si do hlavní role najal hvězdičku z reality show Kendall Jennerovou.

Výsledkem byl dvouapůlminutový film, který Pepsi slavnostně odhalila na internetu. Modelka Jennerová v něm pózuje při focení, ale pak se vzbouří nalinkovanému životnímu stylu a vyrazí do ulic, kde zrovna probíhají demonstrace a protestní pochody. Načež projde skrz pochodující vlnu lidí, otevře plechovku… a podá ji hlídkujícímu policistovi. Jásají policisté, jásají davy, všichni jsou šťastní. Demonstrace proti násilí na černoších? Pochod za práva žen? Všechno spraví Pepsi, pokud se do toho vloží bohatá bílá pseudocelebrita, která v životě nemusela nic dělat.

Reklama
Know

Internetoví diváci se s touhle myšlenkou neztotožnili a dali to náležitě najevo. To, že se něco nepovedlo, signalizovalo už dění na YouTube, kde měl klip pětkrát více negativních reakcí než těch pozitivních. Média jednomyslně označila video za nejhorší reklamu všech dob. Strhla se taková vlna protestů veřejnosti, že Pepsi reklamu úplně odpískala po 24 hodinách od jejího zveřejnění, přestože mělo jít o nákladnou celosvětovou kampaň. „Chtěli jsme šířit globální poselství jednoty, míru a porozumění. Ale evidentně jsme se netrefili, a tak se omlouváme,“ přiznala Pepsi. „Nechtěli jsme zlehčovat žádnou z vážných společenských otázek.“ Mediaplán pro nasazení kampaně byl zrušen a prezident společnosti Brad Jakeman radši smazal svůj tweet, ve kterém psal, že je hrdý na to, co kreativní tým vytvořil.

Studení technokrati z United

Pepsi by se možná ve své ostudě koupala ještě teď, kdyby o několik dnů později sociální sítě a světová média neovládl průšvih amerických aerolinek United. Ty nechaly na letišti v Chicagu násilím vyvést platícího zákazníka s platnou letenkou, aby se místo něj mohl posadit personál aerolinek. Sedmdesátiletého lékaře asijského původu ochranka zranila o opěradlo sedadla a před zraky zděšených cestujících ho táhla po zemi uličkou letadla.

United zareagoval ledovým prohlášením, že „vše proběhlo podle předpisů“, a generální ředitel dodal, že „situace všechny ve firmě štve“, přičemž vinu svaloval na cestujícího s tím, že „nereagoval na žádost posádky, byl agresivní a dělal problémy“. Hodnota firmy na burze kvůli skandálu spadla o stovky milionů dolarů.

Záběry s násilným vyváděním cestujícího z letadla United obletěly svět, daly vzniknout spoustě memů a srazily hodnotu aerolinek na burze. Jen měsíc předtím získal generální ředitel výroční cenu magazínu PRWeek za komunikaci.
Foto: Repro Twitter

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu