Dobrá zpráva je, že vydavatele a inzerenty zatím nemusí trápit její blokování, které se příliš neprojevuje ani na mobilních webech, ani v aplikacích typu Facebook a Spotify.
V porovnání s Evropou a Severní Amerikou je totiž u nás mobilní blokování zcela minoritní. Česká vysokoškolská anketa zjistila, že ani polovina těch, kteří blokují reklamu na počítačích, neví o možnosti blokovat reklamu na smartphonech, anebo ji neumí nastavit.
Klidné časy ale mohou skončit: zpráva společnosti PageFair varuje, že se mobilní blokování rozšíří stejně jako u klasických počítačů.
Apple otevřel Pandořinu skříňku
Situace ve světě se už mění: podle květnové zprávy PageFair je obvykle využíváno dvakrát více blokujících nástrojů v mobilu než na desktopu. Nárůst je pozorován od září minulého roku, kdy Apple umožnil vývojářům vytvořit blokovací software v systému iOS 9. Mimo filtry, které blokují reklamu v systémovém prohlížeči Safari (například Adblock Plus nebo Crystal Adblock), existují i takzvané in-app nástroje (Infy nebo Weblock), které blokují reklamu v jiných aplikacích – třeba ve Spotify. Nástroj Friendly Social pak dokáže blokovat inzerci na Facebooku.
Podle odhadů Netmarketsharu mají systémy od Applu v Česku tržní podíl kolem 15 procent, ve světě zhruba 29 procent. Blokovat reklamu ale mohou i uživatelé dalších systémů, zejména Androidu.
V Google Play jsou k dispozici prohlížeče Firefox a Opera mini, které umožňují nastavit blokování reklamy, případně si uživatelé mohou rovnou stáhnout prohlížeče Adblock Plus nebo nejrozšířenější UC Browser, v nichž se reklamy neukazují hned po instalaci.