Rusko se stalo nejúspěšnější zemí soutěže letošního ročníku mezinárodního festivalu reklamy PIAF. Ruské práce získaly celkem dvacet ocenění. Do bývalého SSSR navíc putuje i Grand Prix, která byla udělena poprvé po dvou letech. Získala ji agentura TutkovBudkov Creative Agency za „productplacementový“ klip americké skupiny OK Go s názvem Upside Down & Inside Out, který byl natočen údajně bez digitálních zásahů na palubě letadla ruské společnosti S7 Airlines.
České agentury získaly pět cen. Mezinárodní porota pod vedením kreativního ředitele renomované agentury Adam & Eve DDB London Bena Tolleta ocenila Leo Burnett za sociální projekt Brundibár z ghetta. Další cenu získala agentura Kaspen/Jung von Matt za printovou kampaň Budvar Brutal. Hned tři si pak odnesla Ogilvy Group za kontroverzní „živý“ poutač na výstavu Davida Cronenberga sestavený z umírajících much.
Porota složená z předních světových kreativců a marketérů celkem přidělila 45 cen 25 agenturám z 10 zemí. Podstatná část z nich byla udělena za práce připravené pro velké firemní klienty, ovšem s výrazným sociálním přesahem. Třeba několikanásobně oceněný projekt digitalizace dopisů z fronty, který zaštítila společnost Google.
„Ano, hodně projektů, které jsme ocenili, mělo charakter pro bono prací. Možná víc, než bych chtěl. Ale to prostě odráží současnou tvář tohoto festivalu. My jsme jen vybírali to nejlepší,“ vysvětlil MAM předseda poroty Tollett.
„Přijde mi divné, že mnohá case videa jsou zjevně dražší než projekty, které dokumentují,“ pozastavil se nad přehlídkou toho nejlepšího z letošní festivalové soutěže kreativní ředitel pražské Scholz & Friend Tomáš Kopečný.
Úspěch ruské kreativy se odrazil i na slavnostním večeru festivalu, na který se dostavilo méně hostů, než bylo v posledních letech obvyklé. „Když vám 20 cen vyhrají agentury z Ruska, které má vízovou povinnost, nemůžete se divit, že nepřijedou,“ vysvětlil ředitel festivalu Marek Hlavica s tím, že je spokojen, protože konferenční část festivalu byla letos velmi úspěšná.
První, prakticky vyprodaný konferenční den byl téměř výhradně zaměřen na sportovní marketing. Tomu se druhý den věnovala i precizní prezentace marketingového ředitele irské pivní značky Guinness Stephena O’Kellyho. Ten posluchače na závěr zaskočil tvrzením, že nákladný sponzoring velkých sportovních akcí je u konce. Jednoduše proto, že pozornost si pro sebe umí „ukrást“ i značky, které mezi oficiální sponzory nepatří. Guinessu se to povedlo při mistrovství světa v ragby, kde oficiálním sponzorem byl Heineken. O’Kellyho recept, jak neutratit ani penny a přitom být nejvíc viditelnou značkou, najdete v příštím čísle MAM.
Grand Prix PIAF byla udělena de facto za hudební klip, pražská Leo Burnett dostala cenu za krásný CSR projekt, předseda poroty Tollett chtěl, abyste nepoužívali mozek, a hned tři ceny dostala Ogilvy za věc, kterou musela stáhnout po čtyřech dnech.
Foto: PIAF