DIS neboli Digital Innovators‘ Summit je jedinečnou akcí svého druhu, konferencí, kde se každoročně na dva dny setkají senior manažeři z největších světových vydavatelství, inovátoři z technologického segmentu a respektované osobnosti z prestižních univerzit.
Cílem je pomoct lidem z „content businessu“ lépe formulovat strategie a realizovat mediální podnikání. Letos se do Berlína sjelo téměř 600 delegátů z 35 zemí a probírala se témata od mobilní reklamy přes analýzy dat až po monetizaci obsahu.
Byly to dva dny nabité zajímavými prezentacemi. Rozsah článku neumožňuje psát o všech, ale pokusil jsem se vybrat alespoň dvě z mého pohledu nejzajímavější.
První z nich je od BBC o značce good food a druhá o HBR, projektu transformace časopisu Harvard Business Review.
Vaření s tiskem a on-linem
Časopis good food byl založen vydavatelstvím BBC Worldwide v roce 1989 a dnes má náklad 250 tisíc výtisků, 145 tisíc předplatitelů a obsahově nesmírně zajímavý web plný článků, receptů, videí. Měsíčně jej navštíví 18 milionů unikátních návštěvníků, 75 procent z nich přichází přes mobilní zařízení. Milion uživatelů je zároveň registrovaných. Jejich videa si stáhne 350 tisíc uživatelů měsíčně a letos to chtějí dotáhnout na půl milionu.
Kromě časopisu a webu vydávají pravidelně knihy o vaření a ročně dělají osm kulinářských show po celé Velké Británii. Navštíví je přes 250 tisíc lidí a jsou na nich hvězdy jako Jamie Oliver nebo Mary Berryova.
Kromě impozantních čísel je u BBC good food zajímavá jejich jasná strategie – tištěný časopis a knihy dělají pro profit a digitál pro růst.
Zatím stále tvoří tištěná inzerce 75 procent jejich zisku, ale poměr se každoročně mění ve prospěch internetu. Prioritou v on-linu je pro ně rozšíření obsahu na segmenty zdraví, cestování, cvičení, spojené s nárůstem počtu uživatelů.
Zároveň plánují doplnit videorecepty a jít i do regionální expanze. Chystají kanadskou, australskou a jihoafrickou verzi. V roce 2020 by rádi měli 25 milionů unikátních uživatelů a 60 procent zisku z on-linu.
Tyto cíle by jim měl pomoct splnit i nákup reklamy prostřednictvím RTB, které spustili předloni a přineslo jim zatím stovky nových zákazníků, lepší vyprodanost pozic na webu a uvolnilo ruce jejich obchodníkům, kteří se mohou plně koncentrovat na lukrativní partnerské projekty s klienty.
Ty jsou mimochodem u inzertních klientů stále populárnější a dnes už tvoří třetinu celkového inzertního obratu www.bbcgoodfood.com. Navíc jsou to velké komerční projekty v objemu obvykle 100-500 tisíc GBP.
Shrnuto, BBC good food má strategii koncentrace na print z hlediska profitu, digitál pro růst, který navíc podporuje všemi kanály i mimo klasickou inzerci (show, e-commerce apod.). Jeho klíčovým cílem do dalších let je zvyšování návštěvnosti webu a objemu zhlédnutého videoobsahu.
Tisíce rádců
Časopis Harvard Business Review (HBR) patří mezi nejprestižnější manažerské časopisy na světě a vydává ho Harvard Business Publishing, patřící pod Harvardovu univerzitu.
Před devíti lety byl však v hluboké krizi, kdy existovala pouze tištěná verze a počet předplatitelů rychle klesal až pod kritických 200 tisíc. Navíc HBR nebylo vůbec na sociálních sítích a nemělo jasnou vizi o své budoucnosti.
V roce 2006 ale nastala zásadní změna kurzu, kdy se časopis rozhodl pro segmentaci svých čtenářů a intenzivní diskusi s předplatiteli, v rámci kterých vytvořil on-line panel s osmi tisíci účastníky. S nimi redakce pravidelně diskutuje o nových produktech a získává cennou zpětnou vazbu.
Dříve byl HBR jen časopis, dnes funguje i jako odborný web, mobilní a tabletová aplikace. A obsah se daří velmi dobře prodávat na všech platformách. Nicméně to vůbec neznamená, že se vše podařilo a úspěšně uzavřelo.
Jak zdůraznil Josh Macht, publisher HBR, i po devíti letech jde stále o proces zkoušení a neustálého učení se z chyb. A na závěr podotkl, že plánování je dobré, ale na druhou stranu nemá cenu příliš dlouhý čas otálet s realizací změn.
I díky těmto dvěma prezentacím byla letos DIS opět nesmírně zajímavou akcí, která potvrdila, že úspěšní jsou vydavatelé, kteří mají jasnou „print + digital“ strategii a dokážou fungovat s více zdroji příjmů i mimo klasickou inzerci, předplatné nebo stánkový prodej.
Tomáš Tkačík
prezident Unie vydavatelů
Digital Innovators‘ Summit letos v Berlíně uvítal přes 600 návštěvníků. Jeho program trval dva dny a jeho součástí jsou i Media Hack Day, DIS Start-up Xchange a DIS US Tour.