Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

CNI chce zavést pátrání na zakázku

Média si dokážou mimo své redakce pořídit řadu služeb – od externího fotografa přes text odborníka na dané téma až po překlad.

Nyní by se tyto možnosti mohly rozšířit o analýzu či přímo investigaci na zakázku.

Takový je alespoň plán Centra nezávislé investigace, které odstartovalo svou činnost minulý týden. Jde o projekt občanského sdružení Naši politici spolu s novinářkou Eliškou Bártovou (předtím MF Dnes nebo Aktuálně.cz), jejíž účast umožnil grant Rok jinak Nadace Vodafone.

Reklama
ČEZ

„S protikorupční organizací Naši politici jsme se shodli, že v Česku neexistuje ryze investigativní projekt, který by zároveň kloubil zkušenosti pátrací žurnalistiky se zkušenostmi analytiků z protikorupční organizace,“ vysvětluje Bártová impulz k založení projektu.

Zadarmo i na zakázku

Tým šesti lidí nyní plánuje fungovat ve dvou modelech.

V tom prvním si sami vyberou kauzu, která je zaujala, a pustí se do jejího zkoumání a analyzování. Hotovou analýzu chce CNI následně exkluzivně poskytnout vybranému médiu, které si ji bude moci zakoupit.

Podle druhého modelu chce všem médiím nabízet zpoplatněné služby svého týmu analytiků u témat, která si zvolí sami zadavatelé. Tyto projekty by měly doplňovat menší analýzy nabízené médiím zdarma. Ceník svých služeb CNI momentálně dolaďuje, doplňkově je financováno z grantů.

Projektů, které staví na investigativní žurnalistice, se v Česku v poslední době objevilo několik – Neovlivní.cz Sabiny Slonkové, nebo Hlídací pes Ústavu nezávislé žurnalistiky pod vedením Roberta Břešťana. Podle Bártové je vznik několika investigativních platforem přirozenou reakcí na situaci na mediálním trhu, kde mají tradiční média čím dál méně času i prostředků na časově i personálně náročné pátrání.

A zatímco na webu vnikají nové projekty a investigativní žurnalistiku lze pořád najít v tisku, na letošní Novinářské ceně organizátoři vyslovili lítost nad tím, že v televizi investigativních pořadů dlouhodobě ubývá.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)