Díky mobilním telefonům se chování zákazníků on-line obchodů přenáší globálně i do kamenných prodejen. Novou realitou je tak on-line porovnávání cen a větší interaktivita nakupování, potvrzuje globální výzkum agentury GfK.
Nejčastěji srovnáváme ceny
Nejprve čísla. Polovina, přesně 49 procent nakupujících ve věku 20-29 let používá při nákupech mobilní telefon, nejčastěji k porovnání cen konkrétního produktu, k telefonickým konzultacím s blízkými a k vyfotografování produktů.
Podobné chování zaznamenáváme i v cílových skupinách 15-19 a 30-39, zde se k práci s telefonem přiznává shodně 45 procent respondentů. Uživatelé on-line obchodů si tak jednoznačně přenášejí své chování i do kamenných prodejen. A je docela překvapivé, že toto chování je podobné jak u žen, tak u mužů. Včetně focení produktů.
Co s tím?
Změna chování spotřebitelů v souvislosti s větším a aktivnějším využívání mobilních telefonů si žádá změny v myšlení nejen na straně obchodníků s kamennými prodejnami, ale také u jednotlivých značek při plánování in-store kampaní. Adrian Hobbs, výkonný ředitel oddělení výzkumů on-line cen v GfK, k tomu říká: „Vzhledem k tomu, kolik uživatelů v zajímavých cílových skupinách je během nakupování on-line, musí provozovatelé kamenných obchodů změnit přístup. Když máte na dosah ruky porovnání cen produktů v jiných obchodech, musíte jako provozovatel obchodu reagovat rychle a flexibilně, stejně jako on-line obchodníci.“
Je evidentní, že dříve běžné nástroje k ovlivnění nákupního chování, jako je informovaný personál nebo informace v prodejně, získávají novou konkurenci, navíc velmi účinnou – zejména v případě konzultací s „přítelem na telefonu“.
Kombinujte in-store s on-linem
Jednou z možností, jak v případě in-store kampaně zákazníka nasměrovat potřebným směrem, je příprava POS materiálů s důrazem na nová zjištění, případně návazné aktivity – on-line informační microsites, stahování doplňkových materiálů (návody, produktová videa apod.) přímo prostřednictvím POS materiálů.
Existující, a to nejen digitální technologie umožňují velkou kreativitu, ať se jedná o starý dobrý QR kód, nebo technologické novinky typu iBeacon.
Nechte si poradit
Optimální využití nejnovějších poznatků, jako je zmiňovaný výzkum GfK, může být při plánování vaší příští in-store kampaně tím faktorem, který rozděluje kampaně na úspěšné a neúspěšné. Rozhodně se tak vyplatí připravovat i relativně obyčejnou in-store kampaň s ohledem na napojení na on-line nástroje.
K tomu vám může pomoci zajímavá grafika (nezapomeňte, uživatelé mobilů si produkty fotografují – tak ať ten váš vypadá na fotkách nejlépe), zapojení on-line odkazů do grafiky sekundárních vystavení a dalších nástrojů, návrh technologie komunikace (wi-fi, BT, zmíněný iBeacon, NFC), vytvoření a propojení off-line a on-line obsahu.
Až budete příště vybírat realizátora kampaně, zeptejte se vaší tiskárny kromě ceny i na nástroje, kterými zajistí maximální efektivitu kampaně. „Neustále sledujeme vyvíjející se trendy a díky kombinaci tiskárny se službami reklamní agentury je dokážeme efektivně zapojit do návrhů pro naše klienty,“ říká Miroslav Kozel, marketingový zástupce pražské tiskárny Logik.
Mobilní telefony a hlavně dnes tak módní aplikace mění nejen nákupní chování zákazníků v obchodech, ale i mechanismy in-store kampaní.