„Jsme připraveni pomoci rozhýbat evropskou mediální scénu, která podle našeho názoru potřebuje něco jiného,“ stálo ještě minulý týden na webových stránkách Politico.eu.
Co „jiného“ mělo Politico přesně na mysli, nebylo v době psaní tohoto textu ještě známo. Portál svůj provoz zahajuje oficiálně až tento týden, v úterý 21. dubna přesně minutu po půlnoci. Jisté ovšem je, že nástup evropské pobočky amerického zpravodajského webu rozruch vyvolá.
Svědčí o tom už jenom samotná sestava redakčního týmu, do kterého Politico získalo redaktory a editory z tak renomovaných titulů, jako jsou The Economist, Wall Street Journal Europe, New York Observer nebo Reuters.
Nemalá očekávání naznačuje i seznam řečníků na události, která má spuštění portálu oslavit – předseda Evropského parlamentu Martin Schulz, předseda Evropské rady Donald Tusk nebo Jens Stoltenberg, generální tajemník NATO. Stěží si, představit, že by ke spuštění jakéhokoli soukromého média v Česku promluvil premiér, prezident a ministr obrany.
Nápomocná konkurence
Zatímco americký portál podle všeho investuje do pokrývaní evropského zpravodajství nemalé prostředky, v Česku se informace z Bruselu od dob vstupu do EU dostaly na druhou kolej. V současnosti jsou při Evropské komisi akreditovaní jenom tři čeští novináři – z Českého rozhlasu, České televize a ČTK. Z finančně náročného Bruselu své zpravodaje během let stáhla třeba řada deníků.
„Média zajímá většinou jen to, co se Česka přímo dotýká, ať už jsou to problémy s čerpáním peněz z evropských fondů nebo různé kauzy a pseudokauzy, jako např. ‚pomazánkové máslo‘,“ říká Ondřej Houska, tamní zpravodaj ČRo.
On sám si myslí, že Politico by pro něj i jeho kolegy mohlo být přínosem a upřít jinak převážně „čechocentrický“ pohled zdejších médií na větší témata.
Jeho názor sdílí i vedoucí zahraničního oddělení Hospodářských novin Martin Ehl: „Pro české novináře se může stát dobrým zdrojem informací, podobně jako je Politico nepostradatelné pro dění ve Washington D.C.“