Znáte to. Je dopoledne v práci a s kolegy se přete o to, kterou cestou se vydat. Tenhle text reklamy určitě bude fungovat více než ten, který navrhuje kolega. Obrázek táhne pozornost a vždy funguje. Ale text je přece taky důležitý, a když to pořádně nevysvětlíme, jak to ti zákazníci pochopí? Jo, a určitě tam musíme dát slevu, jinak je nechytíme. Nakonec jsou všechny diskuse marné, protože vyhraje HiPPO – Highest Paid Person’s Opinion, tedy názor člověka s nejvyšším platem. Jak bojovat s tím, že každý člověk může mít jiný názor, který je samozřejmě ten nejsprávnější? Otestujte to. Tzv. A/B testování čím dál víc proniká do českých internetových luhů a hájů. Principy testování už přijala řada internetových hráčů jako Invia, Avast nebo Webnode. O co v A/B testování jde? V základní formě A/B testu rozdělíte cílovou skupinu na dvě části a každé z nich ukážete jinou variantu. Poté měříte, která varianta byla úspěšnější. Můžete si tak například otestovat, jestli lépe funguje zelené, nebo červené tlačítko „registrovat se“. Detail? Možná zjistíte, že z 1000 lidí se na zelené variantě registrovalo 250 a na červené 350. Docela velký rozdíl. Po několika takových zkušenostech si uvědomíte krásu A/B testování. Myslíte, že by se změnou textu reklamy, obrázku nebo nabízenou slevou změnil výkon? Není potřeba trávit čas na mítinku a diskutovat. Prostě to otestujte. Rozhodne pak ten jediný, kdo má mít v diskusi hlas: cílová skupina. Kde všude se dá A/B test využít? Třeba na webovkách (tlačítko, claim, obrázek) či v Adwords/Sklik a dalších on-line reklamních kampaních. Testovat se dá i cenová citlivost zákazníků či jaký zájem mají o jednotlivé vlastnosti produktu. A samozřejmě i slevové kampaně, třeba zda je lepší dát procentuální slevu nebo x měsíců zdarma.Ve firmě, kde je podhoubí A/B testování dobře zasazeno, je možné dělat mnohem efektivnější a statisticky podložená rozhodnutí.
Petr Bláha
country manager
Webnode CZ
([email protected])
Není potřeba trávit čas na mítinku a diskutovat. Prostě to otestujte.