Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

KOMENTÁŘ: K čemu je nám reklamní festival „jen pro ženy“?

Gerety Awards je první reklamní festival, kde práce hodnotí samé ženy. Proč šéfka kreativy DDB Prague Dora Pružincová přijala pozvání do poroty? A v čem vidí přínos celé akce?

Na úvod možná pár slov o tom, proč a jak festival vůbec vznikl. Lucia Ongay, francouzská novinářka a spoluzakladatelka Gerety Awards, má s organizací reklamních soutěží letité zkušenosti. V rozhovorech uvádí, že už ji „nebavilo, jak se o tom, že by v porotách mělo být víc žen, pořád jen mluví.“ A tak se společně se svým partnerem rozhodla založit festival vlastní. Největším ukazatelem, že je téma aktuální, prý pro Lucii byly prvotní reakce okolí. Ptali se jí: „Pracuje vůbec v oboru tolik žen na vedoucích pozicích, abys dokázala porotu zaplnit?“

Množství žen v porotách, potažmo celkově v naší branži, už je na mezinárodní scéně žhavým tématem nějakou dobu. U jeho zrodu stojí přesvědčení, že je diverzita nejen správná, ale především užitečná. Ačkoli si nejsem jista zaváděním jakýchkoli kvót, za přínosem rozmanitosti (nejen) v kreativním oddělení si stojím. Prostředí, ve kterém mají všichni stejné životní zkušenosti a názory, nesvědčí diskusi. A kde se nediskutuje, tam nevznikají ty nejlepší nápady. I proto jsem tak ráda, že máme v DDB Prague jeden z nejmezinárodnějších agenturních týmů v ČR.

Reklama
ČEZ

Když je tedy diverzita natolik podstatná, proč jsou v porotě Gerety jen ženy? A proč neexistuje obdobný festival „jen pro muže“? S takovými reakcemi se u podobných témat setkáváme často — ať už se jedná o #AllLivesMatter nebo skupinu Kluci z marketingu. Odpověď je jednoduchá. Festival s čistě mužskou porotou neexistuje, protože čistě mužských porot už za ta léta zasedalo nespočetně. Pokud je nějaká skupina lidí dlouhodobě marginalizována a najednou se o ní mluví, nejde o diskriminaci zbytku společnosti, pouze o dočasnou korekci stavu.

Jestli bude mít festival jiný než symbolický přínos a povede se mu získanou pozornost udržet dlouhodobě, to ukáže čas. Na principu „specializované poroty“ však léta úspěšně funguje například Epica Awards, kde reklamy hodnotí pouze novináři (a kde shodou okolností právě Lucia Ongay pracovala). Pokud už nějaká další reklamní soutěž vzniká, ať má alespoň zajímavý koncept — jako Gerety.

Dora Pružincová je od letošního února šéfkou kreativy DDB Prague, předtím pracovala téměř 10 let ve VMLY&R. Její práce obdržely řadu lokálních i mezinárodních cen, včetně 14 Lvů z Cannes. Jako jeden z nejmladších a zároveň nejoceňovanějších kreativních lídrů v Česku se v minulosti objevila na seznamu Forbes 30 pod 30.

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)