Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Agentury zaznamenávají mírný optimismus

V posledním čtvrtletí reklamním agenturám zakázek přibývalo. Mění se způsob práce a tím pro některé i najímání kanceláří. Jako trend se rýsuje například širší pojetí brandu v komunikaci i napříč firmami.

  1. Jak se dopady krize způsobené pandemií projeví ekonomicky v roce 2021?
  2. Rok 2020 měl přinést větší rovnováhu mezi brandovými a výkonnostními kampaněmi – stalo se tak u vašich klientů? Na co budou nebo by měli podle vás klást důraz do budoucna?
  3. Jaké dopady na kreativu má vyšší využívání digitálu a různých sociálních sítí?
  4. Kolik bodů byste dali na škále od 1 do 10 (kde 10 je nejlepší) v hodnocení situace vaší agentury na konci 2020? A kde se vidíte v roce 2021?
  5. Co vás z letošních reklamních počinů v poslední době zaujalo jako dobrý a pak jako odstrašující příklad?

Kamil Skramuský, 2Fresh

  1. Co pandemie jednoznačně změnila, je pohled na samotnou práci. Lidé už nebudou chtít chodit každý den do kanceláře, protože musí, ale protože chtějí. A žádný Zoom, Meet, Teams nenahradí skutečný lidský kontakt. V našem případě se takhle potkáváme v kanceláři, třeba když finišujeme nabídku do tendru nebo když potřebujeme probrat zásadnější témata. Proto lidé budou potřebovat kvalitnější připojení, lepší zabezpečení, lepší HW, zajištění cloudových služeb nebo pořízení kvalitního stolu a židle – tam půjdou firemní investice. I proto vznikají projekty jako Smash Monday. My jsme už dávno před pandemií fungovali skrze kolaborativní nástroje jako Miro, Notion, Figma, takže naše pracovní postupy jsme nezměnili. Spíš jsme to jen vylepšili – třeba jsme pořídili nový HW, díky kterému vypadají naše online prezentace jako ze studia ČT.  Vedlejším efektem toho všeho jsou zmenšující se kanceláře. My sami jsme se nedávno přestěhovali do menších prostor a počkáme, co se bude dít – třeba i na to, jak se postaví pronajímatelé k nájemním smlouvám. Tak jako tak, králem bude vždycky ten, kdo drží dostatek likvidity, a proto budou chtít být firmy daleko efektivnější – utrácet jen za to, co opravdu potřebují.
  2. To je dotaz spíše na mediální nebo výkonností agentury. Jestli kolem sebe vidím nějaký trend, tak je to potřeba majitelů firem investovat do budování značky. Protože to má z dlouhodobého hlediska největší dopad na jejich byznys. Pro mě je silná značka taková, která má názor a to co říká, tak taky dělá. Skvělé na tom je, že integritu značky budujete každodenní prací, nikoli kampaněmi.
  3. Když chcete kreativně uchopit myšlenku na sociálních sítích, musíte mít kreativce, který jim rozumí. Stejně jako si produkce najímají režiséry, kteří se na daný typ natáčení hodí nejvíce. I my si na některé projekty najímáme kreativce. Když tedy stavíme kreativní myšlenku čistě pro sociální sítě, potřebujeme někoho, kdo rozumí zákonitostem a zná možnosti, které tyhle kanály nabízí.
  4. Tak nepřemýšlím. Vidím ale, že v příštím roce bude pokračovat trend stavění interních klientských týmů. Dokonce jim v tom pomáháme a hiring specialistů do interních týmů klienta vidím jako jednu ze služeb „agentur budoucnosti“. Stejně tak vidím na obrovském vzestupu datově-analytické týmy. Aktuálně připravujeme redesign velkého sportovního e-shopu a řešíme tam nejen datovou, ale také finanční analýzu až do úrovně marží jednotlivých produktů.
  5. Zaujala mě kampaň IKEA upozorňující na problém domácího násilí. Osvícený klient, když nechá své produkty hrát ústřední roli. Nebo kampaň pro neziskovku Brontosauři v Himalájích, která získala Effie. Žádný odstrašující případ mě teď nenapadá.

Miroslav Král, Marketup

Reklama
ČEZ
  1. Ekonomická situace způsobená pandemií zůstává hlavní výzvou pro marketéry na příští rok. Dle nedávného výzkumu AKA, jejímž jsme členem, panuje mezi zadavateli reklamy a komunikace ohledně roku 2021 opatrný optimismus. Třetina zadavatelů počítá se snížením výdajů oproti původním představám, třetina své plány měnit nebude a zhruba čtvrtina hodlá rozpočet oproti původním představám navyšovat. Deset procent zadavatelů však ještě koncem roku neměla o rozpočtu na příští rok jasno kvůli nejasnému výhledu ekonomiky a konce pandemie.
    Co se týče investic do digitálních médií a komunikace, zde očekáváme u většiny oborů spíše mírný až střední růst. Během letošního roku se vlivem pandemie a následného uzavření většiny obchodů a služeb změnilo nákupní chování spotřebitelů. Ti se masivně přesunuli za nákupy zboží a služeb do online kanálů. Tento trend v příštím roce po odeznění pandemie nezmizí. Naopak, lidé si na tento způsob rychle zvykli a budou ho dále využívat. Na to musí značky reagovat a být jim v online prostředí na blízku. Musí rovněž investovat do nových prodejních online kanálů, které jim pomohou zvýšit efektivitu při nižší návštěvnosti kamenných prodejen a poboček.
    Co se týče naší agentury, měli jsme na prvním místě zdraví a bezpečnost našich zaměstnanců. Proto během nouzového stavu na jaře a na podzim pracovala většina z našeho téměř šedesátičlenného týmu z domova, do kanceláří docházelo jen okolo pěti až deseti lidí. Částečná práce z home office byla u nás běžnou praxí před pandemií, proto nás přechod na takřka plný home office nijak neomezil. Na druhou stranu práce v agentuře je dost dynamická a rychlá, vyžaduje týmovou spolupráci, kreativní brainstormingy a časté workshopy s klienty. Osobní kontakt a přítomnost v kanceláři činí tyto aktivity mnohem efektivnějšími i přenos informací je rychlejší. Proto považuji kanceláře pro práci agentury za zásadní. Na začátku roku 2020 jsme připravovali rozšíření kanceláří ze 400 metrů čtverečních na dvojnásobek a kvůli pandemii jsme v březnu rozhodnutí odložili. V polovině roku jsme jej potvrdili a nyní v prosinci se dokončuje rozšíření a kompletní redesign našich kanceláří o rozloze 800 metrů čtverečních, které by měly stačit k našemu růstu až do roku 2023. 
    Loni naše agentura rostla o 70 procent, v letošním roce míříme na růst přes 20 procent při obratu mezi 180 až 190 miliony korun, ve službách rosteme okolo 30 procent. Proto jsme nemuseli propouštět nebo snižovat mzdy a odměny, naopak naší výzvou byl nábor nových kvalitních lidí. Zejména v posledním kvartále 2020 jsme naráželi na kapacitní limity a část nových poptávek jsme museli odmítat. 
  2. Dlouhodobě se u klientů, zejména v oblasti e-commerce , podceňují investice do budování brandu ve prospěch výkonnostních kampaní. Tento trend není jen u nás, ale je globální a datuje se od počátku vzniku digitálního marketingu. Rozsáhlé výzkumy dopadu marketingových kampaní prováděné představiteli tzv. Evidence based marketingu (Les Binet a Peter Field či Ehrenberg-Bass institut) však ukazují, že brand building a výkonnostní marketing jsou jako spojené nádoby a pokud chcete dlouhodobě růst, musíte využívat oba typy komunikace. Doporučený mix investic do těchto dvou složek marketingu se liší dle oboru, v průměru se však doporučuje mediální mix v poměru 60:40 ve prospěch brand buildingu.
    Na našem trhu je tento poměr mnohem více vychýlen ve prospěch výkonnostních kampaní. Nám se od roku 2015 daří naše klienty postupně přesvědčovat pro online budování značky a máme řadu úspěšných příkladů – v letošním roce například. Decathlon, Bonavita nebo Billa. Vhodnými digitálními kanály pro brand-building jsou sociální sítě, videoplatformy jako je YouTube či Seznam video, nebo prémiové portály. Právě u YouTube nebo Facebooku patříme mezi agentury s největšími investicemi do těchto platforem v rámci českého trhu.
    Letošní rok nebyl pro posílení brandové složky komunikace značek ideální. Časté změny situace neumožnily inzerentům někdy využít připravenou brandovou komunikaci, omezení všech aktivit mnohdy neumožnilo ani natáčení nových reklamních spotů. Značky se spíše soustředily na zvládnutí náporu zájmu o online nakupování a řešili s tím spojené logistické a zásobovací výzvy a často brandové kampaně omezovaly nebo rušily. Věřím, že příští rok bude situace lepší.
  3. Dříve stačilo pro TV reklamu natočit jeden či dva spoty a využít je pro kampaň dlouhodobě, někdy dokonce rok či více. Dnes je situace zcela odlišná. V digitálu totiž kreativa rychle „zastarává“. Uživatel může videospot či příspěvek na sociálních sítích či YouTube přeskočit a nedává smysl, aby byl v prostředí internetu vystaven stejnému videospotu více než 2-3krát a stejnému banneru či příspěvku 5-6krát. Navíc každá digitální platforma, digitální taktika či druh zařízení, kde se reklama zobrazuje (mobil, desktop, smart TV) mnohdy vyžaduje jiný obsah, jiný formát reklamy, jiný rozměr banneru, jinou délku spotu apod. Rovněž je vhodné pro každou nákupní fázi – např. dle modelu SEE-THINK-DO-CARE, použít různý obsah, text či vizuál reklamy, který nejlépe odpovídá očekávání a rozhodovacímu momentu uživatele. To vše klade velké požadavky na tvorbu kreativy a produkci.
    Pokud již při formulaci briefu pro kreativu kampaně máte jasno, jaké mediální kanály či taktiky budou v kampani využity, máte z poloviny vyhráno. Kreativní agentura pak musí při tvorbě kreativní koncepce a vlastní produkci reflektovat všechny výše uvedené požadavky a vytvořit TV spoty, bannery, příspěvky na sociální sítě, videospoty apod. pro všechny fáze nákupního procesu, reklamní platformy, taktiky a zařízení. 
    Ještě lepším přístupem je spolupráce stratéga, copywritera, art directora a digitálního experta na koncepci kampaně již od samého počátku projektu. Takzvaná integrovaná tvorba kampaně zajistí ideální sladění strategických cílů, kreativy a produkce pro všechny fáze nákupního rozhodnutí a zároveň umožní zvolit nejvhodnější digitální platformy, taktiky a formáty reklamy pro dosažení plánovaných cílů. Tento přístup aplikujeme při přípravě kampaní pro naše klienty.
    Současný mix mnoha digitálních platforem a formátů reklamy vyžaduje poměrně intenzivní a časově i finančně náročnou přípravu desítek až stovek formátů reklamy. I na tomto poli se již začíná objevovat řešení, které přípravu „creative assets“ automatizuje –  to jak na samotných reklamních platformách jako jsou Google nebo Facebook, tak i na nástrojích třetích stran, které umožňují automaticky aplikovat klíčový vizuál do mnoha formátů bannerů či jedno video do mnoha tzv. bumperů, tedy krátkých šestisekundových videí.
  4. Pro rok 2020 hodnocení  8.   V letošním roce jsme získali v tendrech 4 velké zadavatele – XXX Lutz, AXA Assistance, Pražskou plynárenskou a Komerční banku a významně rozšířili spolupráci s našimi stávajícími klienty – řetězci Billa a Decathlon, B2B klientem ABB. Počet pozvání do tendrů meziročně vzrostl, náš růst byl omezen pouze našimi kapacitami. Klienti hodnotí naši spolupráci pozitivně, ukazatel Net Promoter Score dosáhl na konci roku hodnoty + 60. Naše finanční situace je stabilní. Rok 2020 tak hodnotíme pozitivně.
    V roce rok 2021 očekáváme uklidnění situace ohledně Covidu a chtěli bychom tedy růst opět rychleji než v letošním roce zasaženém pandemií. Plánujeme nárůst týmu na 70 lidí.  Očekávaná situace je tedy 9.
  5. Řada značek u nás i v zahraničí se v kampaních během první Covidové vlny na jaře snažila dát najevo, že soucítí se svými zákazníky. Bohužel často byla sdělení ve videospotech jak podle šablony a ty byly svým obsahem téměř zaměnitelné. Značky by se neměly ve svém komunikaci uchylovat k obecným sdělením ani během krizových období, a měly by si uchovat svoji autentičnost, výraznost a unikátnost. 
    Zároveň se ukázala i nezpochybnitelná výhoda digitální komunikace, která v náročných obdobích plných změn umožňuje mnohem větší flexibilitu v úpravě mediální strategie, rychlém zastavení či naopak spuštění komunikačních kampaní či promptní obměně kreativy. To může přinést i výrazné úspory mediálních nákladů oproti dlouhodobě kontraktovaným TV kampaním, OOH, eventům a dalším off-line prostředkům komunikace, které je obtížné ze dne na den zastavit či změnit.

Markéta Vesecká, Dorland

  1. Ekonomické dopady pandemie rok 2021 jistě ovlivní, stejně jako předchozí krize. Ale oproti dřívějším krizím vnímáme posun na straně klientů v tom, že jsou odvážnější investovat i v této nejisté době do marketingu a vypisují výběrová řízení pro marketingové aktivity na rok 2021.
    Konec roku přinesl také větší objem práce a, oproti jarnímu vyčkávání, se na straně klientů rozjely pozastavené projekty, které nebyly ovlivněny vládními opatřeními, a na podzim jsme ojediněle realizovali i eventové akce. 
    Fungování naší agentury se nijak zásadně nezměnilo. Zaměstnancům již dlouhodobě umožňujeme home office, takže všechny nástroje, které umožňují práci z domova, jsme měli v době první vlny již implementovány. Rozdíl oproti jarnímu lockdownu vidíme především v tom, že na jaře zaměstnanci zůstali převážně na home office, v druhé vlně raději docházeli do kanceláře za dodržování nastavených přísných hygienických opatření.  Během podzimního lockdownu nevypadalo fungování jinak než za normální situace, i když některé zvyklosti se změnily. Například formy prezentace klientovi během výběrových řízení. Nyní většina prezentací probíhá online, což především u nových klientů je v rámci tendrů více náročné, protože chybí možnost interakce a některé věci mohou být díky online prostředí i špatně pochopeny. Ta „správná chemie“ mezi klientem a agenturou se v online prostředí hůře testuje.  
  2. Po jarní vlně jsme zaznamenali posílení brandových kampaní na úkor výkonnostních, což byl od značek dobrý krok. Investice do brand buildingu se vždy nejvíce zúročí v krizových situacích. Našim klientům, vedle investic do aktivačních projektů, které přinášejí rychlou návratnost investic, doporučujeme připravit dlouhodobé strategie, které jsou podkladem pro správné a efektivní investování do komunikace. Pro klienty vyhledáváme, vyvíjíme a implementujeme i nové komunikační a distribuční kanály a hledáme nové příležitosti, které sebou dnešní doba přinesla.
  3. V této době, zcela logicky, začali lidé více využívat online prostředí. Byli okolnostmi donuceni více nakupovat na e-shopech a více se pohybovat na internetu, už s cílem pravidelného přísunu aktuálních informací. Internet se stal nezbytným pomocníkem v každodenním životě. Jak se bude vyvíjet trh nadále, je v současnosti předmětem průzkumů a analýz. Lze předpokládat, že část zákazníků se vrátí do kamenných prodejen, ale ti, kteří si zvykli na komfort internetového nakupování, v něm budou do jisté míry dále pokračovat.
    Online prostředí poskytuje neomezený prostor, takže se v něm prosazují i jiné aktivity než jen nakupování. Vše má ale svá pro a proti. Pozitivem je, že komunikace je efektivnější, výsledky jsou vidět rychleji, za negativum můžeme považovat ztrátu emočního rozměru komunikace, ale občas i ztrátu nápadů těch, kteří se v online prostředí nedokážou prosadit.
    V důsledku výše uvedeného, se zvýšila poptávka po edukačních videích i animacích. Ty nyní pro klienty realizujeme v daleko větší míře.  V době, kdy lidé tráví hodně času na sociálních sítích, je nutné jim v tomto přesyceném prostředí nabídnout kvalitní obsah. Atraktivní content pro sociální sítě je další účinnou formou, která pomáhá při brandbuildingu a využívají ho i klienti s nižšími marketingovými rozpočty.
  4. Oproti jarní vlně vidíme na konci roku 2020 posun ze 7 na 8 v hodnocení celého roku. Tento posun ovlivnil především poslední kvartál, ve kterém se zrealizovala většina nových projektů, probíhají jednání s novými klienty.  V posledním čtvrtletí jsme také rozjeli projekt Kreativního inkubátoru. Sestavili jsme tým mladých lidí, kteří pod vedením zkušených mentorů přináší inovativní posun v oblasti kreativního marketingu. Věříme, že v roce 2021 se nám podaří přinést na trh zajímavé projekty.
  5. Zajímavý je projekt agentury z české sekce AKA – Bikero.cz. Oceňujeme flexibilní reakci na situaci a odvahu, protože počáteční investice byla celkem riskantní. Je patrné, že agentury sdružené v české sekci, které mají vlastníky v ČR, mají vyšší potenciál uchopit krizi jako příležitost pro své klienty. Dále nás zaujala platforma „komunikace pomáhá“ od AKA, na které se podílel svým projektem i Dorland.
    Vyloženě odstrašující reklamní počin jsme nezaznamenali. Obavy však může vzbuzovat situace, kdy se vynoří řada rádoby specialistů, kteří se budou prezentovat jako levní a vytvoří dumpingové prostředí, avšak ve výsledku utratí peníze klientů za zcela neefektivní, až kontraproduktivní komunikaci. Méně zkušení zadavatelé jim mohou takzvaně „skočit na špek“. Ke kvalitní komunikaci je však potřeba mnohem více, než jen až nezdravé sebevědomí. Takové chování poškozuje dobré jméno celého komunikačního trhu.

Tomáš Varga, Publicis Groupe

  1. U mediálních rozpočtů na rok 2021 očekáváme meziroční pokles v rozmezí 5 až 10 procent. Klienti příští rok očekávají nižší tržní poptávku a podle toho také projektují svoje marketingové rozpočty. Oproti letošnímu jaru je už ale vidět opatrný optimismus, značky vidí světlo na konci tunelu. Co naopak roste, jsou investice do projektů v oblasti digitální transformace.
  2. Koronavirová krize přinesla dva protichůdné efekty. Inzerenti z řad e-commerce, kteří historicky vyrostli na výkonnostních kampaních, posilovali víc než doposud brandovou komunikaci, aby podpořili svoji značku. Na druhé straně byla řada tradičních retailerů, jimž kvůli uzavření kamenných poboček vrostl význam jejich dosud mnohdy upozaděných e-shopů. Ti v této souvislosti naopak více investovali do výkonnostních kampaní.
  3. Digitální média zásadně ovlivnila, jaký obsah jsou lidé schopni a ochotni konzumovat. Boj o pozornost diváků se s digitálem ještě vyhrotil. Důsledek? Méně textu, eye catching design, jasné call to action. Změnila se i rychlost a celková skladba reklamy.
  4. 8 – situace rozhodně není úplně růžová, ale v rámci současných podmínek se nám i díky specializaci na online a „mar-tech“ nedaří vůbec špatně.
  5. Bez odpovědi.

Jan Rauschert, Comtech Can

  1. Jaro byla šupa, většina značek se lekla a zastavila práce ze dne na den. Podzim běží relativně standardně. V mediální agentuře se projevují i investice od klientů ze sektoru eventů, kteří nemohou své akce realizovat.
    S přibývajícím časem, na vlastní žádost, se do agentury vrací čím dál více lidí, ukazuje to, že potřebují pracovní kolektiv, protipól domácího rodinného života. Na stálém home office zůstaly prakticky jen mámy se školními dětmi. Je to náročné z pohledu organizace práce, počtů lidí v místnostech, hygieně, ale zvládáme a užíváme si zájmu lidí pracovat.
    Pro rok 2021 se každý den v médiích ukazuje prognóza nového chytráka. Ale nikdo neví, jak se nemoc vyvine, jak budou reagovat vlády, co bude s normálním životem. Půjdeme den ode dne, jako doposud.
  2. Rovnováhu to přineslo tam, kde to umí klient i agentura sledovat, vyhodnocovat a koordinovat. My se o to snažíme u 100 procent námi svěřených značek, ať už realizací, či vzděláváním.
  3. Dopad to má velký, ale pokud někdo data umí jen číst, neumí překládat, využít pro kreativní brief, nemá šanci. Také se jasně ukazuje, že pokud chce mít klient funkční kampaň, nemůže jít starým modelem 10 procent produkce, 90 procent média. Poměr už se ve světě dávno změnil na 20:80. Média jdou efektivněji naplánovat i nakoupit, a „ušetřený“ peníz je nutné investovat do produkce (kreativity).
  4. Pokud držíme jako rodina, pokud chodíme rádi do práce, je to vždy 10. V roce 2021 chceme zase skončit na 10, protože pak nás i klienti milují a bezmezně potřebují.
  5. Nikdy se nevyjadřuji o práci konkurence. A chvála i kritika nás samotných vás asi nezajímá.

Robert Haas, Symbio

  1. V Symbiu máme dvě divize, stručně řečeno: strategicko-kreativní agenturu a digitální agenturu zaměřenou na customer experience, design a vývoj digitálních assetů. Kreativní část pocítila dopady pandemie významně a navzdory našemu nejúspěšnějšímu roku co se týče soutěží (Grand Prix + 7 dalších ocenění z ADC Awards aj.) jsme obchodně zažili velký propad. Ve srovnání s kolegy v oboru jsme zřejmě nepřistoupili na žádná drastická opatření. Rozloučili jsme se s minimem lidí, platy jsme nesnižovali a úvazky vždy jen krátkodobě.  Pokaždé jsme se snažili, aby dopady na tým byly co nejmenší. Víme, že do kanceláří se už v předkoronavirovém módu nevrátíme. Vznikl proto tým „Anyoffice“, který řeší nové uspořádání a fungování kanceláří, zavedli jsme nová pravidla komunikace a schůzek. Jako „digital native“ firmu nás naštěstí přechod do online nezasáhl nepřipravené. Všechny systémy a technologie už běžely. Řešili jsme proto hlavně pohodu a komfort lidí pro práci z domova, jejich rozpoložení a potřeby.
  2. Tento přesun, ač se zdá očekávatelný, jsme nezaznamenali. Využíváme však našeho kreativního „Crowd Powered Brands“ frameworku v argumentaci klientům, protože vidíme jeho efekt právě v tomto období, kdy komunikace musí  být napojena na nějaké společenské momentum, aby nebylo třeba celý zásah stavět pouze na placených médiích.
    Vidíme také nutnost chápat značku z pohledu zákazníků v širších souvislostech, kdy brand nevnímám pouze skrze to, jak značka komunikuje, ale i jakou mám zkušenost s produktem, call centrem, prodejními místy a podobně. Pro práci s Brand Experience je pro nás zásadní i naše druhá divize, která navrhuje a tvoří digitální touchpoints jejichž UX/UI mají na Customer a Brand Experience velký vliv. Vidíme proto posun firem a značek ne od brandových kampaní k výkonnostním, ale spíše od izolovaného budování značky marketingem, k jejich budování v rámci celé firmy na mnoha úrovních.
  3. Pro nás žádný, protože naše digitální kořeny nás od počátku vedly vždy k velkému využití digitálu, kterému jsme od prvních konceptů přizpůsobovali kreativu a konkrétní formáty. Umím si ale představit, že agentury, kde nejsou všichni přirozeně digitální, to může být problém. Je možné, že agentury jako Symbio by mohly být vyhledávanější než dříve.
  4. Myslíme si, že rok jsme zvládli nadstandardně. A i když to nebyla legrace a na úspěchu má podíl úplně každý v Symbiu, měli jsme z toho na jaře daleko větší obavu, než s čím celý rok uzavíráme. Rok bych hodnotil někde kolem 7–8. Máme do nového roku našlápnuto a věřím, že se nám bude dařit ještě lépe. Chcete-li číslo, dal bych 9, protože při 10 už bychom měli hotovo a mohli to zavřít.
  5. Chytla mě art direction pro César&Charles (Be the Fire!) od Isobaru, na místní poměry práce na světové úrovni, paráda! Jako odstrašující pro mě osobně vidím populistické přiživování se a budování si vlastního PR na neschopnosti vlády zvládat pandemii nebo eGovernment projekty.

Marek Slezák, Boomerang Communication

  1. Co všechno přijde, je teprve otázkou. Jasná je jedna věc. Naše vláda situaci, pokud jde o ekonomiku (a nejen o ni), katastrofálně nezvládla. Ať už jde o nekoncepční uzavírání některých sektorů, tak o slabou a velmi komplikovanou podporu postiženým subjektům doprovázenou nezřídka šikanou ze strany úřadů. S přihlédnutím k astronomickým rozpočtovým schodkům jak letos, tak i na příští rok, prázdné státní pokladně, neochotě jakkoliv šetřit na těch pravých místech asi není těžké si odvodit, že naše země nebude zrovna v růžové ekonomické situaci.
    Přímo v naší agentuře se některé pozastavené projekty rozběhnou a signály k výraznému krácení klientských rozpočtů zatím nejsou.  Pokud jde o mzdy, tak ani v tomto směru u nás nedochází k žádným zásadním zvratům, ale jak jsem psal výše, očekávám nutný dopad nezvládnutého ekonomického řízení naší země jako celku, tedy toto se projeví v každém segmentu – i v tom našem.
  2. Letošní rok přinesl především velkou dávku improvizace a učení se novému způsobu práce – řešení většiny běžných věcí pouze v online prostředí. Pokud jde o rovnováhu mezi brandovými a výkonnostními kampaněmi, tak naši klienti mají tuto strategii dlouhodobě vyváženou. Jedno bez druhého nemůže dobře fungovat.
  3. Je to jen další výzva. Kreativita je univerzální, nezáleží na tom, kde je promítnuta.
  4. 7 a 10
  5. Jednoznačně naše práce pro Radegast – nový image spot na Radegast Ratar považuji za nesmírně vydařený ve všech směrech. Jak dramaturgicky, tak i niterným sdělením, co je pravá chlapská hořkost a z ní plynoucí rozhodnutí.
    Odstrašujících příkladů bylo jako vždy hodně, ale ta nejhorší komunikační práce byla na straně státu ohledně Covidu-19, kde to celé zachraňoval jediný člověk z opozice – Dominik Feri. Jemu bych dal rozhodně za letošní rok speciální cenu.

Ondřej Pavelek, Bistro Social

  1. Myslím, že na přesný dopad změn si budeme muset ještě chvíli počkat, letošní rok vyšel přibližně podle plánu, i když k určitému přeskupení investic v oblasti financí i plánovaných termínů samozřejmě došlo. U nás jsme se v rámci odměňování vrátili na původní hladinu začátku roku a v tom příštím předpokládáme navýšení odměn našim klíčovým zaměstnancům. Dotkly se nás pochopitelně i úspory podnícené globálním rozhodnutím o snížení počtu fyzických pracovních míst a určitě minimálně v prvním kvartále příštího roku budeme fungovat více z domova.
  2. Stále platí, že se jedná o spojené nádoby, nelze říct, zdali je jedna složka „lepší“ než druhá, působí ve vzájemné synergii. Letošní rok přinesl nicméně větší důraz na výkonnostní kampaně, a to především z důvodu tlaku mnoha firem na udržitelné cash-flow a nebývalého rozmachu popularity e-commerce sektoru.
  3. Obecně platí už několik let, že zejména pro sociální média je praktické vyrábět unikátní obsah šitý na míru té které platformě. Nejenže dosahuje lepších výsledků z pohledu zaujetí publika, ale především se projeví nižšími mediálními náklady a větší ROI kampaně. Například storytelling je výrazně odlišný od klasických TVC spotů, nutné je třeba také počítat s okamžitou zpětnou vazbou od cílového publika. Dá se nicméně říct, že znalosti klientů jsou každým rokem lepší a většina z nich chápe, že social už není ta ušmudlaná Popelka v koutě, ale naopak stále častěji hraje klíčovou roli v rámci celého komunikačního mixu.
  4. Takovou solidní sedmičku, příští rok si netroufnu předpovídat, protože jsem se rozhodl ke konci toho letošního rezignovat na svou funkci.
  5. Bez odpovědi.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)