Mezi sponzory olympijských her poprvé v historii patří i výrobce piva. Pětiletý kontrakt uzavřela společnost A-B InBev, která se sportovním svátkem spojí značku nealkoholického piva Corona Cero. Start „neutrálních“ Rusů v Paříži jí očividně nevadí.
Zatímco Pilsner Urquell, partner Českého olympijského výboru, se kvůli umožnění účasti vybraných ruských a běloruských sportovců na letních Hrách v Paříži rozhodl stáhnout veškerou komunikaci k nadcházejícím OH, jeho belgický konkurent na poslední chvíli uzavřel dohodu s Mezinárodním olympijským výborem. Nealkoholickou Coronu tak bude čepovat na olympiádách v Paříži 2024, Miláně 2026 a Los Angeles 2028.
„Pivo a sport jsou nejlepší pospolu,“ uvedl CEO největšího pivovaru světa Michel Doukeris a dodal: „Toto partnerství ukazuje příležitost pro naši kategorii, jak pozitivně ovlivnit a zapojit miliardy fanoušků po celém světě.“ Finanční detaily sice nebyly zveřejněny, nicméně odhady mluví o tom, že značky za příslušnost k programu „The Olympic Partner“ (TOP) platí až 300 milionů dolarů (6,8 miliardy korun) za čtyřleté období – tedy za jedny letní a jedny zimní Hry.
Ač MOV a zejména jeho předseda Thomas Bach čelí reputačním problémům – ať už to bylo kvůli přidělení zimních Her 2022 do Pekingu nebo nyní kvůli startu Rusů v Paříži –, na portfoliu partnerů se to neprojevuje. A-B InBev je nyní už patnáctým globálním sponzorem MOV a zatímco během cyklu 2013-2016 program TOP generoval zhruba miliardu dolarů, pro aktuální období 2021-2024 Thomas Bach očekává příjem kolem 3 miliard dolarů. Marketingová práva přitom představují necelou třetinu z celkových příjmů MOV, když o největší část z celkem 7,6 miliardy dolarů se během „covidového“ cyklu 2017-21 postaraly vysílací práva (61 %).
„Neustávající přitažlivost olympijských her vidíme každý den při jednání s našimi sponzory. Máme řadu dlouhodobých partnerství s některými z největších světových značek,“ uvedla před rokem Anne-Sophie Voumard krátce poté, co se stala šéfkou „Televison and Marketing Services“ (TMS), zásadního úseku MOV. „Na základě přístupu těchto velkých korporací, které se výrazně podílejí na našich komerčních programech, vidíme, jak jsou hry zdravé a jak velký je zájem o naše aktiva. Z tohoto pohledu jsem si budoucností velmi jistá,“ dodala manažerka, která na TMS působí už od roku 2009 a pro kterou je A-B InBev prvním získaným partnerem od přesunu do vedoucí pozice.
Na druhou stranu, na Anne-Sophie Voumard letos čekají i starosti. Po olympiádě v Paříži totiž vyprší smlouvy hned pěti členům TOP programu, a to společnostem Atos, Bridgestone, Intel, Toyota a Panasonic. Ani v jednom případě zatím nebylo prodloužení oznámeno. V posledních osmi letech ukončily spolupráci tři značky. V roce 2021 to byly dvě velké americké průmyslové společnosti General Electric a Dow, v roce 2017 vypověděl po 41 letech smlouvu McDonald’s.
Stalo se tak předčasně, tři roky před koncem kontraktu, a oficiální důvod zněl, že fastfoodový řetězec se chtěl soustředit na jiné byznysové priority. Michael Payne, bývalý šéf marketingového oddělení MOV, však uvedl, že partnerství s McDonald’s mimo jiné blokovalo velkou část kategorie jídla, což pořadatelům Her způsobovalo problémy. A také se objevovaly obavy spojené se zdravým stravováním (s čímž by možná nesouhlasili sportovci, pro které byl McDonald’s v olympijské jídelně oblíbeným cílem, zejména po soutěžích).
Současní globální partneři olympijských her
společnost | odvětví | partnerem MOV od roku |
Airbnb | ubytování | 2019 |
Alibaba | e-commerce | 2017 |
Allianz | pojišťovnictví | 2019 |
Atos | IT | 2001 |
Bridgestone | výroba pneumatik | 2014 |
Coca-Cola | nápoje | 1928 |
Deloitte | poradenství | 2022 |
A-B InBev | pivovarnictví | 2024 |
Intel | procesory a čipy | 2017 |
Omega | hodinky | 2003 |
Panasonic | elektronika | 1987 |
Procter & Gamble | produkty denní péče | 2010 |
Samsung | elektronika | 1997 |
Toyota | automobily | 2017 |
Visa | platební služby | 1986 |