Na český retailový trh loni vstoupilo 39 nových brandů, což je nejvíce za uplynulých deset let, kdy společnost Cushman & Wakefield tuto aktivitu důkladně sleduje. Mezi nejvýznamnější značky patří Victoria’s Secret, Popeyes, Signorvino, Rossopomodoro či Zadig & Voltaire. Pro letošek zatím nejvíce pozornosti vzbuzuje příchod dalšího fastfoodového řetězce Five Guys.
Podle Jana Kotrbáčka, vedoucího týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield, je český trh a především Praha pro retailové značky jednoznačně atraktivní a zůstává pro ně hlavní vstupní branou do regionu střední a východní Evropy.
„Pro mezinárodní módní a další společnosti je to jedno z nejatraktivnějších prostředí, a to zejména díky velice kvalitní skladbě nájemců a jejich dobrým obchodním výsledkům. Přítomnost velkého množství mezinárodních společností je mimo jiné výsledkem dlouhodobě rostoucí kupní síly obyvatel Česka a rozvoje obchodního prostředí, ve kterém společnosti dobře prosperují,“ vysvětluje Jan Kotrbáček a dodává: „Velice důležitým faktorem pro vstup mezinárodních značek je pak to, že Česká republika – a zvláště Praha – je zároveň velmi významnou evropskou i světovou turistickou destinací, kde turisté tvoří velice významnou část klientely zahraničních obchodů, zejména v centru Prahy a významných nákupních centrech, kde nové značky nejčastěji otevírají své první prodejny; poté expandují do dalších českých měst.“
Velká americká jména a F&B
Českým trhem loni doslova otřásla především dvě jména. Dlouhodobě tu chyběla velmi žádaná americká značka spodního prádla Victoria’s Secret, která v květnu otevřela svou první zdejší prodejnu v pražském nákupním centru Westfield Chodov. Druhým zásadním brandem je americká síť fast foodů Popeyes, jejíž prodejna se otevřela počátkem listopadu v pražském Domě módy na Václavském náměstí a ještě nyní v lednu se před vchodem stále tvoří dlouhé fronty.
Segment F&B loni obohatilo více zajímavých značek. V pražském Mánesu se otevřela velmi populární Aperol Spritz Terrace, v Manifesto Market koncept Holy Pasta, v ulici Na Příkopě čajovna The Alley, v nákupních centrech pak italské koncepty Rossopomodoro (Palladium) či Signorvino (Westfield Chodov). Takzvaný travel retail obohatily značky Bottega Prosecco Bar a Natoo na pražském letišti a hlavním nádraží.
V segmentu potravin představily nové formáty svých prodejen společnosti BILLA a Makro. BILLA začala otevírat maloformátové prodejny VIVA BILLA u čerpacích stanic a Makro chce s prodejnami Bonveno oslovit návštěvníky centra Prahy nebo kancelářských oblastí. Čokoládové cukrovinky Toblerone se nově prodávají ve specializované prodejně ve Fashion Arena Prague Outlet.
Móda a luxus v Pařížské a okolí
Módní odvětví, mezi příchody již tradičně silně zastoupené, loni reprezentovalo devět prodejců oblečení, obuvi a doplňků. Segment luxusního zboží rozšířila italská značka zimního oblečení MooRER v Maiselově ulici a francouzská módní značka Zadig & Voltaire v Široké ulici. Světoznámá obuvní značka Jimmy Choo se po roční absenci plnohodnotné maloobchodní prodejny přesunula na adresu Pařížská 21. Utvrdila tak trend posunu luxusních značek do severní části Pařížské ulice, kde se nyní dokončují dva nové projekty s exkluzivními maloobchodními prostory: Pařížská 25 a pětihvězdičkový Fairmont Golden Prague Hotel, který má ambici stát se nejluxusnějším hotelem v regionu střední a východní Evropy.
Do pražských ulic i nákupních center
Naprostá většina, a to 33 značek, zamířila do Prahy. Brno a Ostrava uvítaly po dvou značkách, Hatě a Hradec Králové po jedné. Poměr brandů, jež otevřely prodejny v obchodních centrech, a těch, které si zvolily tzv. high street (hlavní nákupní třída v centru města), je vyvážený. Nejvíce značek k nám loni přišlo z Itálie (8), především ze segmentu F&B, dále ze Slovenska (5) a z Francie (4).
„Příští rok se můžeme těšit zejména na nové a dominantnější koncepty stávajících brandů působících na trhu. Předpokládáme i příchody nových značek, z nichž nyní mohu zmínit například chystané otevření Five Guys, dalšího fastfoodového řetězce v centru Prahy,“ vyhlíží rok 2024 Jan Kotrbáček.