Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Lidl zakázal prodej živých kaprů u prodejen, chce Vánoce bez násilí

Řetězec se připojil ke kampani Vánoce bez násilí. Rozhodnutí je dlouhodobé, tradiční vánoční ryba bude v řetězci k dispozici chlazená.

Společnost Lidl letos poprvé neumožnila prodej živých kaprů před svými prodejnami. Nejedná se o jednorázovou akci, ale o dlouhodobé rozhodnutí. Tradiční vánoční ryba bude v nabídce chlazená. „Oproti klasickému ‚stánkovému‘ prodeji je celý proces zpracování kaprů pod dohledem veterinární správy, u které je náš dodavatel zaregistrován. Probíhá podle nejpřísnějších norem s vysokými nároky na kontrolu kvality a zpracování, aby byl maximálně bezpečný pro spotřebitele a co nejhumánnější vůči rybám. Veškeré činnosti zajišťuje výhradně odborný personál s mnohaletou praxí,“ uvedl mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Lidl v oznámení odkázal na kampaň aktivistů za práva zvířat „Vánoce bez násilí“. Ti peripetie kaprů popisují následovně: Po transportu na sádky kapry čekají zhruba dva měsíce hladovění, obrovská koncentrace ryb a betonový povrch nádrží kaprům neumožňuje přechod do zimního spánku a zároveň po celou dobu nedostávají žádné krmivo, což je pro kapry spolu s nemožností odpočinku velmi vysilující. Před Vánoci následuje přemisťování na prodejní stánky. „Každá změna prostředí je pro ryby extrémně stresující a nebezpečná, přitom než se kapr dostane na vánoční stůl, dojde k této změně minimálně pětkrát. Není proto žádnou výjimkou spatřit v prodejních kádích vyčerpané, nemocné a umírající ryby,“ říká koordinátor kampaně Petr Beneš z organizace Otevři oči.

Reklama
ČEZ

Samotná kampaň Vánoce bez násilí, jejíž cíle jsou popsané na stejnojmenném webu, jde ale ještě dál. Navrhuje tradiční vánoční menu s kaprem, které se v Česku drží od 50. let minulého století, nahradit pokrmy dál z historie, jako je houbový kuba. Nebo doporučuje veganské alternativy typu „hlíva a la ryba“ či „nekapr ovesný“. Vyzývá také k fotografování či filmování a nahlašování obzvlášť krutého zacházení s rybami.

Zakázat prodej živých ryb – nejen v období Vánoc – si dala za cíl i kampaň organizace Compassion in World Farming (CIWF) Česko a agentury werk.camp. S pomocí umělé inteligence vytvořily vizuály, na nichž se kapr objevuje jako prezidentský kandidát a sbírá podpisy pro petici určenou Parlamentu ČR. I kampaň Vánoce bez násilí k podpisu této petice vyzývá.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)