Adam Klofáč z Moris design a Pavel Kozler z Knowinstore rozjeli společný projekt prodejen budoucnosti, mají s ním celoevropské plány.
V prosinci se otevře první hybridní prodejna v segmentu pet food v Evropě, bude v Týně nad Vltavou. Jako o nové příležitosti pro obchodníky o tomto směru fungování mluví Adam Klofáč, spolumajitel firmy Moris design, a Pavel Kozler, výkonný ředitel Knowinstore (divize skupiny Knowlimits). Jejich společný projekt se jmenuje Futureshop247.cz.
Knowinstore má zkušenosti z práce pro Coop, zde jste dodávali technologie pro částečně bezobslužné prodejny například ve Strakonicích nebo Českém Krumlově. Jak ale vlastně vznikla spolupráce s Moris design?
Pavel Kozler (P. K.): Navzájem se známe dlouho, už jsme spolu pár projektů řešili a také docela často diskutujeme o trendech a novinkách.
Adam Klofáč (A. K.): U nás ve firmě máme heslo: vnášíme inovace do retailu. A s Pavlem jsme na jedné vlně, takže nám trvalo asi sedm sekund, že jsme se dohodli.
Takže jste založili novou firmu?
A. K.: Ne. Máme dohodu o spolupráci. Vznikla projektová identita, ale nezakládali jsme novou firmu. Propagujeme jak Moris design, tak Knowinstore. Moris funguje jako generální dodavatel, protože má ke klientovi blíže v rámci jeho rozhodnutí „chci změnit prodejnu“. Zároveň ale pracujeme výhradně spolu.
A co je prvním výsledkem spolupráce?
P. K.: V Týně nad Vltavou budeme 6. prosince otevírat první prodejnu v hybridním modelu řetězce Super zoo.
Co přesně si mám pod hybridním modelem představit? Že i v noci si zde může zákazník nakoupit?
P. K.: Obecně nejde jen o zajištění nočního provozu bez personálu, ale v prodejně může také být jen jedna směna — třeba od šesti do tří —, a pak se prodejna přepne do bezobslužného režimu. Tím pádem se ušetří na personálních nákladech, nebo se její zaměstnanci mohou podílet na práci s vyšší přidanou hodnotou. Jako je zefektivnění provozu formou řízení cenotvorby nebo závoz a doplňování zboží. Také lze nastavovat základní marketingové metriky a správně cílit na zákazníky.
A jak to funguje z pohledu zákazníka?
A. K.: Vstup do prodejny je zabezpečený a zákazník projde dovnitř jen díky své bankovní identitě. Prodejna je sledovaná kamerami, které jsou propojené s pultem centrální ochrany, kde mohou pracovníci v případě potřeby se zákazníky komunikovat skrze reproduktory. Platba za nákup probíhá bezhotovostně u samoobslužných pokladen.
Takže součástí projektu jsou bezpečnostní i platební systémy. Jakými dalšími technologiemi chcete prodejny vybavovat?
P. K.: Určitě bychom chtěli, aby obchodníci využívali v bezobslužném režimu elektronické cenovky, které jim umožňují dynamickou cenotvorbu na dálku, což umožní třeba zavádět „noční ceny“ za zboží s vyšší marží.
Pro koho je vlastně inovace určena?
A. K.: Pro jakéhokoli obchodníka, který chce něco udělat se svou prodejnou, protože má pocit, že mu dnes tak trochu „ujíždí vlak“. S tímto řešením — vylepšení designu a dispozice a zařízení moderními technologiemi — se dostane o jeden krok před svou konkurenci, ale o několik skoků ji předežene. Posune prodejnu jednak z pohledu životnosti, ale hlavně z pohledu inovací o obrovský kus dopředu, a to v rámci jednoho zásahu do prodejny. Normálně by totiž tato změna musela proběhnout na etapy a s několika dodavateli, s námi to je najednou a s jedním subjektem.
A bude to mít i levnější?
P. K.: Zlevní se provoz a prodlouží se pracovní doba.
To prodloužení otevírací doby přináší nějaké signifikantní zisky?
P. K.: První realizace ukazují, že obrat, který se uděje v noční době, je docela zajímavý.
Což znamená?
P. K.: Pohybuje se v řádech desítek procent denního obratu.
Celý rozhovor, který vznikl v rámci komerční spolupráce mezi týdeníkem Marketing & Media a společnostmi Moris design a Knowinstore, vyšel v aktuálním vydání MAM 47/2022.